• مقایسه اثر دو رژیم غذایی (نمایه گلایسمی پایین و کم چرب) بر روی کاهش وزن، شاخص توده بدن، سطح گلوکز و انسولین سرم در زنان چاق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کاهش نمایه گلایسمی رژیم غذایی به عنوان روشی جدید برای کاهش وزن و جلوگیری از بیماری های متابولیکی (دیابت و قلب و عروق) مطرح شده است؛ مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر دو رژیم غذایی با کالری مشابه (ایزوکالریک) کم چرب و نمایه گلایسمی پایین در کاهش وزن و شاخص توده بدن، سطح گلوکز و انسولین سرم ناشتا و بعد از غذا انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد، 46 زن چاق مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شیراز با شاخص توده بدنی (bmi)≥27، به طور تصادفی به دو گروه رژیمی (کم چرب و نمایه گلایسمی پایین) تقسیم شدند و به مدت شش هفته رژیم خاص گروه خود را دریافت کردند. شاخص های ورن، توده بدن، غلظت گلوکز و انسولین سرم ناشتا و دو ساعت بعد از غذا در آغاز و پایان شش هفته اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون های تی زوجی و مستقل در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 7.6±37.9 سال بود. بررسی متغیرهای مورد مطالعه پس از شش هفته رژیم درمانی، نشانگر کاهش قابل ملاحظه در هر دو گروه بود (p<0.05). میانگین سطح انسولین دو ساعت سطح انسولین دو ساعت بعد از غذا در گروه رژیم غذایی کم چرب از نظر آماری کاهش معنی داری نسبت به گروه نمایه گلایسمی پایین داشت (p=0.02)؛ اگرچه در مورد سایر متغیرها تفاوتی بین اثرات درمانی دو گروه ملاحظه نشد.

    نتیجه گیری: دو رژیم غذایی کم چرب و نمایه گلایسمی پایین به یک نسبت در کاهش وزن بدن، غلظت گلوکز موثر می باشند. ارتباط بین رژیم های غذایی کم چرب و نمایه گلایسمی پایین و سطح انسولین سرم، نیازمند مطالعات بیشتری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها