• بررسی تاثیر نانوذره اکسید روی بر تغییرات هیستولوژی کلیه، قلب و جنین موش باردار نژاد nmri

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/12/02
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/12/02
    • تعداد بازدید: 671
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: با وجود بهره برداری فراگیر از نانوذرات در صنایع و علوم متعدد و تولید و کاربردهای روز افزون نانو اکسید روی در سیستم های بیولوژیک، مطالعات اندکی در زمینه اثر سمیت نانو ذرات اکسید روی بر سلامت نسل و تکوین انجام شده است. در این مطالعه اثرات نانوذره اکسید روی بر ساختار هیستولوژی و بافتی کلیه، قلب و تکوین جنین موش باردار نژاد nmri بررسی شد.

    روش ها: این مطالعه تجربی بر روی 25 سر موش سوری با وزن متوسط 30±3 گرم که با نانواکسید روی در شرایط استاندارد 12 ساعت نوری و 12 ساعت تاریکی تیمار شدند، انجام شد. موش ها به 5 گروه 5 تایی تقسیم و به طریق صفاقی تزریق شدند. بافت ها جهت بررسی هیستولوژی با روش هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی شدند. نتایج حاصله توسط برنامه آماری sas مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: تزریق نانوذره اکسید روی سبب افزایش معنی دار در وزن کلیه و جنین در تمام غلظت ها نسبت به هم و کنترل شد (p≤0.05). بررسی هیستولوژی نشان داد اثر نانو ذره بر بافت کلیه سبب رشد رو به بیرون قشر کلیه و دفرم شدن کلیه، خونریزی در بخش مرکزی قلب و تخریب بافت قلب و همچنین تاخیر رشد جنین شد که نتایج نشان دهنده اثر سمیت اکسید روی بر بدن است.

    نتیجه گیری: نتایج ما نشان داد تزریق نانوذره اکسید روی به موش باردار سبب تغییرات هیستولوژی در روند تکاملی بافت قلب، کلیه و جنین شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها