• مصرف همزمان کروم و آرژنین درسطح گلوکزخون و وضیعت آنتی اکسیدانی در رت های دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/09/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/09/20
    • تعداد بازدید: 463
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: دیابت ملیتوس به گروهی از بیماری های متابولیکی گفته می شود که ویژگی مشترک آن ها افزایش قند خون، به علت نقص در ترشح انسولین، نقص در عملکرد انسولین در بدن یا هر دو می باشد. در دیابت هیپرگلیسمی مزمن همراه با آسیب، اختلال و از کار افتادن دراز مدت اندام های گوناگون به خصوص چشم، کلیه، اعصاب، قلب و عروق است. درمان بیماری دیابت ملیتوس از مهم ترین چالش های بهداشتی درمانی جامعه ی انسانی و حیوان در جهان و ایران محسوب می شود. و هنوز درمان قطعی صورت نگرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکمل کروم و آرژنین بر کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت بوده است.

    مواد و روش کار: این پژوهش روی 48 رت نر سفید نژاد ویستار انجام گرفت. بعد از القای دیابت توسط استرپتوزوتوسین، رت ها با مکمل غذایی کروم و آرژنین دوز های 100،50، 150 روزانه به مدت 21 روز تیمار گردیده و تاثیر این مکمل روی متغیرهای وزن، قند خون، فعالیت های آنتی اکسیدانی از جمله سوپراکسید دسموتاز وگلوتاتیون پراکسیداز خون مورد بررسی قرار گرفت.

    نتیجه: تاثیر مکمل کروم و آرژنین روی قند خون و فعالیت آنتی اکسیدانی ارتباط معنا داری نداشتند. و در روز 21 همه ی رت ها دارای بیماری دیابتی با قند خون بالای 600 بودند.

    نتیجه گیری: تجویز همزمان کروم و آرژینین تاثیر مفیدی بر کاهش قند خون در رت های دیابتی نداشت ولی از لحاظ بهبود پروفایل چربی و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی خون تجویز روزانه 50 گرم آرژینین و 150 گرم کروم تاثیر قابل توجهی داشت. با این وجود، جهت دستیابی به نتایج قطعی تر جهت استفاده در رژیم درمانی بیماران انسانی نیاز به مطالعات بیشتر با استفاده از دزهای بالاتر این مواد می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها