• معرفی مدل hep و کاربرد آن در مدیریت حیات وحش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/10/01
    • تعداد بازدید: 1096
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با توجه به اینکه بزرگ ترین عامل تهدید حیات وحش در حال حاضر نابودی زیستگاه ها می باشد و بر اساس برآورد   iucnتا سال 1980، 30 درصد انقراض ها به تنهایی به دلیل تخریب و انهدام زیستگاه های حیات وحش صورت می گیرد، زیستگاه به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورها در جهت حفاظت از گونه ها به خصوص گونه های در معرض انقراض مطرح است. از این رو، نیاز به روش هایی است که به کمک آن ها بتوان زیستگاه ها را ارزیابی کرده و در گذر زمان افت کیفیت در این زیستگاه ها را به دست آورد. هدف از این مطالعه معرفی مدلhep (habitat evaluation procedures) و کاربرد آن در مدیریت حیات وحش می باشد.

    روش پژوهش: ازآنجاکه بررسی ها و مطالعاتی که بر روی زیستگاه ها صورت می پذیرد اکثراً کیفی هستند، برای شناخت اثرات فعالیت های انسانی و بررسی تغییرات یک زیستگاه لازم است که بتوان ارزیابی را به صورت عددی (کمی) نیز انجام داد. در این پژوهش از روش hepبرای عملی نمودن شاخص های مرتبط با مطلوبیت زیستگاه استفاده می شود.

    یافته ها: می توان به نتایج زیردست یافت. نتایجی همچون برآورد ارزش های کمی و کیفی زیستگاه، شناسایی عوامل محدودکننده جمعیت، برآورد اثر انواع فعالیت های مدیریتی بر روی زیستگاه، کمک در شناسایی و تعیین استراتژی های مدیریتی به صرفه، تعیین مناطقی برای جبران خسارت وارده به زیستگاه.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها