• وضعیت تغذیه و عوامل مرتبط با آن در کودکان 24-0 ماهه استان خراسان جنوبی در سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 429
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: شیوع بالای سوء تغذیه و ارتباط آن با میزان میرایی و نقصان رشد جسمانی کودکان از مهم ترین مشکلات بهداشتی در کشورهای در حال توسعه است. این مطالعه با هدف ارزیابی وضع تغذیه ای و عوامل مرتبط با آن در کودکان 24-0 ماهه استان خراسان جنوبی انجام پذیرفت.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی 700 کودک 24-0 ماهه استان خراسان جنوبی به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با مادران و اندازه گیری قد و وزن کودکان انجام شد. سپس وزن و قد کودکان با جداول استاندارد مرکز ملی آمارهای بهداشتی آمریکا (nchs) به عنوان جامعه مرجع، مقایسه شدند. وضع تغذیه کودکان توسط سه شاخص کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری مورد ارزیابی و عوامل مرتبط با آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج: میانگین و انحراف معیار سن کودکان مورد بررسی 7.81±11.14 ماه بود. بر اساس طبقه بندی z و منفی 2 انحراف معیار از جامعه بازبرد، 10.6، 5.3 و 11.6 درصد از کودکان به ترتیب از نظر وزن برای سن (کم وزنی)، قد برای سن (کوتاه قدی ) و وزن برای قد (لاغری) به سوء تغذیه مبتلا بودند. وابستگی آماری معنی دار بین شاخص های ارزیابی وضعیت تغذیه ای با سن کودک و وضعیت تغذیه کودک با شیر مادر مشاهده شد (0.001(p=.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع سوء تغذیه در کودکان مورد بررسی، اقداماتی نظیر تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی جهت بهبود وضع تغذیه و کاهش سوء تغذیه توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها