• ارزیابی معرف لیشمانین استاندارد تولیدی ایران از نظر ایمنی زایی، ویژگی، حساسیت و قدرت واکنش دهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 360
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آزمون پوستی لیشمانین آزمون مونته نگر و یکی از شاخص های مهم برای سنجش واکنش های پر حساسیتی دیر روس و ارزشیابی ایمنی سلولی در عفونت های لیشمانیایی می باشد. در این آزمون وجود آنتی ژن استاندارد لازم است در مطالعه حاضر بچ های متعددی از آنتی ژن لیشمانین در شرایط کاملا استاندارد تهیه و با هدف تعیین ایمنی زایی، ویژگی، حساسیت و قدرت واکنش دهی آن ها ارزیابی شد.

    روش کار: برای ساخت لیشمانین، سوش استاندارد لیشمانیا ماژور (mrho/ir/75/er) در مخلوط برابر از محیط های کشت مایع d-mem و 199 tc medium به صورت انبوه کشت داده شدند. انگل ها در مرحله ایستای رشد درو شدند و پس از شستشوهای متعدد برای تهیه معرف لیشمانین تحت شرایط کاملا استاندارد به کار رفتند. ایمنی زایی فرآورده های لیشمانین با انجام آزمون پوستی در خوکچه های هندی که از پیش ایمن شده بودند بررسی شد. ویژگی فرآورده ها و حساس شدگی غیرعادی به آن ها از طریق آزمون پوستی در افراد سالم در مناطق غیربومی سالک در تهران و تبریز بررسی شد. حساسیت و قدرت واکنش دهی معرف ها با انجام آزمون پوستی در افراد بهبود یافته از سالک در مناطق بومی سالک روستایی و شهری ارزیابی شد.

    یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که فرآورده های تولید شده لیشمانین به صورت کاملا پاک، بی ضرر و با ایمنی زایی بالا می باشند. ویژگی آن ها در سطح بالاتر از99% ارزیابی شد و معرف های تزریقی هیچ گونه حساس شدگی غیرعادی ایجاد نکردند. حساسیت و قدرت واکنش دهی آن ها در مناطق آلوده به سالک روستایی بالاتر از 96% با میانگین واکنش دهی 18-15 میلی متر و در مناطق سالک شهری بالاتر از 93% با میانگین واکنش دهی 14-12 میلی متر تعیین شد.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که این فرآورده ها پاک، بی ضرر، با ایمنی زایی، ویژگی، حساسیت و واکنش دهندگی بالا بوده و هم چنین حساسیت غیر عادی ایجاد نمی کند. این فرآورده ها به راحتی در داخل کشور در دسترس بوده و می توان از آن ها برای انجام آزمون پوستی ردیابی پاسخ های پر حساسیتی دیر رس در عفونت های لیشمانیایی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها