• تاثیر مکمل روی بر رشد و ابتلای به عفونت های حاد تنفسی و اسهال در شیر خواران با وزن کم هنگام تولد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 308
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: میزان بالایی از وزن کم هنگام تولد (low brith weight) در کشورهای در حال توسعه روی می دهد و اسهال و عفونت های تنفسی دو عامل مهم مرگ و میر و ابتلا در نوزادان است. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر روی بر ابتلا و رشد کودکان lbw در اولین شش ماه زندگی طراحی و اجرا گردید.

    روش کار: مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهد دار تصادفی شده به روش دوسوکور بود. نوزادان lbw 5 میلی گرم روزانه بمدت شش ماه روی یا دارونما در کلیه دریافت نمودند. فرم های مخصوص توسط متخصص اطفال یا پزشک عمومی همکار طرح در طول دوره مطالعه تکمیل شد. شاخص های تن سنجی در هفته 0، 4، 20، 16، 12، 8 و 24 از طریق ویزیت خانگی توسط پرسشگران آموزش دیده اندازه گیری شد.

    یافته ها: مشخصات تن سنجی دو گروه دریافت روی یا دارونما مشابه بودند. میانگین افزایش وزن در گروه روی بطور معنی داری بالاتر از گروه دارونما بود (0.036p=). هم چنین میانگین افزایش قد و دور سر نیز بالاتر بود (0.04p= و 0.001(p= . میانگین اپیزودهای عفونت های تنفسی فوقانی در گروه روی کمتر از دارونما بود. (میانگین وقوع در گروه روی 1.7 و در گروه دارونما 3 بود) و از تفاوت معنی داری از نظر آماری داشت (0.005p=) وقوع عفونت های حاد تنفسی تحتانی در 8 مورد گروه دارونما و 5 مورد گروه روی دیده شد اما معنی دار نبود. وقوع اسهال هم فقط در گروه دارونما مشاهده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه دریافت روی در شش ماه اول زندگی در کودکان با وزن کم هنگام تولد منجر به رشد بهتر و ابتلاء کمتری به عفونت های حاد تنفسی و اسهال می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها