• تاثیر مصرف شیر حاوی لاکتوباسیلوس کازئی بر افزایش وزن و الگوی لیپیدی سرم رت های تغذیه شده با غذای پرچرپ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 534
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هیپرلیپیدمی یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی عروقی بوده و این بیماری ها یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در جهان به شمار می روند. استفاده از فرآورده های حاوی سویه های خاص باکتری هایی مفید تحت عنوان پروبیوتیک ها، از طریق ایجاد تعادل در فلورمیکروبی دستگاه گوارش اثرات مفیدی در بدن میزبان ایجاد می نمایند. لاکتوباسیلوس کازئی یکی از پروبیوتیک ها بوده و هدف از اجرای این مطالعه ارزیابی تاثیر مصرف شیر حاوی لاکتوباسیلوس گازئی بر الگوی لیپیدی رت های تغذیه شده با جیره غذایی پر چرب می باشد.

    روش کار: مطالعه حاضر از نوع تجربی می باشد که در آن ابتدا 30 رت نر نژاد ویستار سفید با وزن 15±200 گرم بطور تصادفی به دو گروه 15 عددی تحت تیمار و کنترل تقسیم و در عرض یک هفته به غذای پر چرب (11.47%) و آب حاوی 25% شیر عادت داده شدند. رت های هر دو گروه به مدت 48 روز غذای پر چرب و آب حاوی 25% شیر دریافت نمودند. با این تفاوت که به آب گروه تحت تیمار لاکتوباسیلوس کازئی اضافه می شد. با توجه به اینکه مقدار آب مصرفی در طول دوره نگهداری افزایش می یافت لذا تعداد لاکتوباسیلوس کازئی اضافه شده به شیر طوری تنظیم می شد که روزانه هر رت حدود cfu 109 از آن ها را مصرف می نمود.

    یافته ها: بر اساس آزمون تی مستقل در سطح 0.05α= میانگین کلسترول تام و ldl-c سرمی رت های گروه تحت تیمار بطور معنی دار کمتر از گروه کنترل برآورد گردید (0.05p<). ولی تفاوت میانگین تری گلیسرید، hdl-c و vldl-c سرمی در دوگروه فوق الذکر معنی دار نبود. از طرف دیگر میزان افزایش رشد وزن رت ها در گروه تحت بیمار بطور معنی دار بیش تر از گروه کنترل برآورد شد (0.01p<).

    نتیجه گیری: مصرف روزانه و طولانی مدت شیر حاوی لاکتوباسیلوس کازئی 01 از طریق کاهش کلسترول تام و ldl-c الگوی لیپیدی سرم را بهبود بخشیده و سرعت افزایش وزن بدن را بالا می برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها