• ارزیابی ارتباط سن، وزن، شاخص توده بدنی و تعداد سالهای پس از یائسگی بر چگالی توده استخوانی در زنان یائسه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 598
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: استئوپروز یک بیماری چند عاملی است و عوامل گوناگونی در ایجاد و پیشرفت این بیماری نقش دارند. هدف از این مطالعه افزایش دانسته های ما درباره ارتباط سن، وزن، قد، bmi و تعداد سال های پس از یائسگی با چگالی توده استخوانی زنان یائسه می باشد.

    روش بررسی: تعداد 240 نفر از زنان 50 تا 70 ساله تبریزی که فاقد بیماری های تأثیرگذار بر چگالی توده استخوانی بودند، انتخاب شدند. چگالی توده استخوانی آن ها در نواحی لگن، گردن فمور و ستون فقرات محاسبه گردید .براساس نتایج حاصل افراد مذکور به سه گروه مبتلا به استئوپروز، مبتلا به استئوپنی و سالم تقسیم شدند .مشخصات فردی و قد و وزن بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت و bmi آنها محاسبه شد.

    نتایج: بین سه گروه مورد مطالعه از نظر سن، سال های پس از یائسگی، وزن و bmi اختلاف معنی داری وجود داشت (در رابطه با سن، سال های پس از یائسگی و وزن، 0.001p< و برای bmi، 0.018(p=. همبستگی معکوس معنی داری بین سن و تعداد سال های پس از یائسگی با چگالی توده استخوانی نواحی مختلف مشاهده شد که پس از در نظر گرفتن عوامل مداخله گر، رابطه سن با چگالی توده استخوانی لگن و گردن فمور (به ترتیب 0.003p=، 0.001(p< و رابطه تعداد سال های پس از یائسگی با چگالی توده استخوانی مهره های کمر (0.025p=) معنی دار باقی ماند. همچنین همبستگی مثبت معنیداری بین وزن و bmi با چگالی توده استخوانی نواحی اندازه گیری شده، مشاهده شد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نقش مثبت و محافظت کننده وزن و bmi را در رابطه با چگالی توده استخوانی ت أیید کرد و اثر منفی افزایش سن و تعداد سال های پس از یائسگی را بر روی چگالی توده استخوانی نشان داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها