• بررسی وضعیت ارائه خدمات واکسیناسیون و پایش رشد، به کودکان زیر یکسال و میزان آگاهی مادران در این زمینه در پایگاه تحقیقات جمعیتی بندرعباس در سال 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 545
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: انجام واکسیناسیون و پایش ماهانه رشد کودک از مهم ترین اقدامات بهداشتی کودکان زیر یکسال به شمار می رود. بر اساس نتایج طرح سلامت و توسعه در استان های مختلف کشور، استان هرمزگان از نظر شاخص های پوشش واکسیناسیون و وضعیت رشدی کودکان زیر یکسال در رده ضعیف ترین استان ها قرار دارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت مراقبت کودکان زیر یکسال در محدوده پایگاه تحقیقات جمعیتی بندرعباس و میزان مشارکت و آگاهی مادران در این زمینه بود.

    روش کار: طی یک مطالعه مقطعی در سال 1381 کل جمعیت پایگاه تحقیقات جمعیتی بندرعباس شامل 36830 نفر مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات مربوط به وضعیت واکسیناسیون و پایش رشد تمامی 714 کودک زیر یکسال پایگاه بصورت مراجعه حضوری به منازل و انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری minitab تجزیه و تحلیل و به وسیله شاخص های توصیفی ارائه شد.

    نتایج: 94.9% از کودکان پایگاه تحت مراقبت بهداشتی بوده و محل تشکیل پرونده بهداشتی 98.5% آنان مراکز بهداشتی درمانی بوده است. 68.9% از مادران بدرستی می دانستند که کودک زیر یکسال بطور ماهانه تا پایان یک سالگی نیاز به مراقبت بهداشتی دارد. در مورد 77.7% از کودکان منحنی رشد بطور کامل رسم شده بود. منحنی رشد 12.4% کودکان اصلاً رسم نشده بود. 45.2% مادران قادر بودند منحنی رشد کودک خود را بخوبی تفسیر کنند واکسیناسیون 94.1% از کودکان بصورت کامل انجام گرفته بود. مهمترین علت کامل نبودن واکسیناسیون در کودکانی که از وضعیت واکسیناسیون ناقص برخوردار بودند، عدم دسترسی مادران به مراکز بهداشتی درمانی ذکر گردید.

    نتیجه گیری: بیش از نیمی از مادران از اهمیت و چگونگی تفسیر منحنی رشد کودکانشان بی اطلاع بودند، لذا آموزش مادران در این زمینه ضروری به نظر می رسد. لازم است با ارائه وسیع تر و سهل الوصول تر خدمات مربوط به واکسیناسیون، پوشش آن را به حدود 100% رساند. و با توجه به اینکه اکثر کودکان جهت دریافت مراقبت های بهداشتی، به مراکز بهداشتی درمانی دولتی مراجعه می کنند، بازآموزی کارکنان این مراکز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها