• بررسی روش ها و قوانین مربوط به ثبت، تکمیل، صدور و جمع آوری گواهی های فوت در استان اصفهان در سال 1381 و ارائه الگوی مناسب

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 384
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: وجود اطلاعات مرگ و میر صحیح، دقیق، به روز و کافی بمنظور برنامه ریزی ها، تعیین الویت ها، توزیع امکانات، تخصیص بودجه و ارائه عادلانه خدمات بهداشتی درمانی در سطح جامعه امری ضروری است. رضوی در این مورد می گوید: اساس داده های مربوط به مرگ و میر، گواهی فوت است. نارسائی های موجود در شیوه ی تکمیل گواهی های فوت صحت اکثر برنامه های بهداشتی را زیر سوال می برد. در این مطالعه روش ها و قوانین مربوط به ثبت، تکمیل، صدور و جمع آوری گواهی های فوت در استان اصفهان در سال 1381 شناخته شده و برای گواهی فوت استاندارد و روش های جمع آوری گواهی های فوت و اطلاعات مرگ و میر الگوی مناسب ارائه گردیده است.

    مواد و روش ها: تحقیق کاربردی و نوع مطالعه مشاهده ای- توصیفی- مقطعی است. ابزار جمع آوری اطلاعات با چک لیست صورت گرفته است، روش جمع آوری به صورت مشاهده و مصاحبه انجام شد و منابع اطلاعات شامل کتب، مستندات و کارکنان شاغل در مراکز ذی ربط در استان اصفهان بوده اند.

     نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که محلی برای ثبت فرم استاندارد گواهی فوت در سطح استان اصفهان وجود ندارد. هم چنین گواهی فوت به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات مرگ و میر، صادر و تکمیل نمی شود. پزشکان گواهی فوت را در مطب خود روی سر نسخه ها و با ذوق و دیکته ی دلخواه صادر می کنند. پزشکی قانونی بر روی جواز دفن و پزشکان در بیمارستان ها نیز بر روی فرم های غیر استاندارد گواهی فوت را ثبت و صادر می نمایند. در نتیجه اطلاعات هویتی و علت مرگ و میرها بطور صحیح، دقیق، کافی و به موقع جمع آوری نشده و وقوع بسیاری از مرگ ها به اطلاع مراکز مربوط چون ثبت احوال، مرکز بهداشت، معاونت درمان و مراکز آمار و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی نرسیده است و به دنبال آن برای بیماری های منجر به مرگ اقدامات پیشگیرانه ای صورت نمی گیرد.

    بحث: فرهمند در این مورد می گوید: یکی از راه های اساسی ارتقای صحت آمارهای میرایی با توجه به نقش و اهمیت آن در نظام اطلاعات بهداشتی و درمانی، برنامه ریزی صحیح و نظارت بر عملکرد پزشکانی است که این گواهی ها را تکمیل می نمایند. لذا با توجه به یافته های پژوهش های گذشته و فعلی انجام اقدامات سریع و به موقع سازمان های ذکر شده در تائید و تصویب فرم استاندارد گواهی فوت در استان و فرم گزارش واقعه فوت و سپس چاپ و توزیع فرم مذکور در بین پزشکان دارای مطب، بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه هاو خانه های بهداشت امری ضروری است. بر این اساس جمع آوری فرم ها و اطلاعات بموقع با همیاری سازمان های ذی ربط همراه با آموزش همگانی صادر کنندگان گواهی های فوت امری بسیار حائز اهمیت است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها