• توصیف میزان مشارکت دانش آموزان متوسطه اول شهر مشهد و بررسی عوامل روان شناختی مشارکت آنان در ورزش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 323
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، سنجش میزان مشارکت دانش آموزان متوسطه اول شهر مشهد در ورزش و بررسی عوامل روان شناختی موثر در مشارکت آنان در ورزش است.

     روش کار: این پژوهش بر روی 386 دانش آموزان پسر و دختر 15-13 ساله مشهد به صورت همه گیر شناسی انجام شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه خود گزارشی (شامل: اطلاعات فردی، سابقه ورزشی، میزان مشارکت در فعالیت های بدنی)، که به صورت تشریحی به آن پاسخ دادند و پرسشنامه استاندارد نگرش به ورزش نکفب استفاده شد.

    یافته ها: نتایج یافته ها نشان می دهد، (75 درصد) از دانش آموزان شرکت کننده فعال و (25 درصد) غیرفعال بودند. سهم پسران در مشارکت ورزشی (10 درصد) از دختران بیش تر نشان داده شد. یافته های به دست آمده نشان داد، به ترتیب مهم ترین دلایل آن ها برای مشارکت در فعالیت بدنی عبارت است از: (سلامتی و آمادگی جسمانی، کسب لذت و علاقه، سلامت روان، سرگرمی و تفریح، قهرمانی و رقابت) و با توجه به پرسشنامه نگرش نکفب بعد از آمادگی و سلامت جسمانی تداومات اجتماعی بیش ترین دلیل مشارکت بود که دانش آموزان در پرسشنامه تشریحی به آن توجه زیادی نشان نداده بودند.

     نتیجه گیری: با توجه به تاکید نوجوانان بر سلامتی و آمادگی جسمانی باید برنامه ریزی و سیاست گذاری ها به شکل واقع بنیانه و بر اساس عوامل درون فردی باشد و بر سایر عوامل موثر که منجر به فعالیت بدنی و تداوم آن می شود، نیز توجه شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها