• تحلیلی بر توسعه راهبردی شهر بم استان کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 637
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تحلیلی بر توسعه راهبردی شهر بم استان کرمان

    برنامه ریزی راهبردی توسعه شهری رویکرد نوینی در برنامه ریزی و مدیریت توسعه و عمران شهری است که با اتکا به اصول توسعه پایدار شهری بر ترسیم چشم انداز تدوین اهداف توسعه، رویارویی همه جانبه و منظم با مسائل اساسی شهر (موضوعات کلیدی و ساختاری شهر)، استفاده بهینه و اثر بخش از منابع کمیاب (حفاظت و اعتلای کیفیت محیط) و دستیاب به نتایج مناسب برای عموم (تاکید بر اجرا و مشارکت) استوار است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی استراتژی توسعه شهر بم با رویکرد راهبرد توسعه شهری می باشد. در این تحقیق روش مورداستفاده برحسب هدف، روش تحقیق کاربردی و شیوه مطالعه برحسب روش و ماهیت؛ توصیفی تحلیلی می باشد. رویکرد مطالعه حاضر نیز به صورت استراتژیک می باشد.

    با استفاده از این مدل در قالب یک رویکرد استراتژیک (swot) علاوه بر شناسایی قوت و ضعف های داخلی، هم چنین فرصت ها و تهدیدهای خارجی موقعیت شهر بم راهبرد توسعه شهری مشخص گردید. شهر بم یکی از شهرهای ایران است که در سال 1382 بر اثر زلزله ویران شده است. به طوری که بیش از 32000 جان باختند و 80 درصد ساختمان ها و تاسیسات شهری کاملا تخریب شده است.

    به علت تخریب بخش وسیعی از شهر تاریخی بم و مهم تر از همه عدم وجود تجربه مناسب در زمینه بازسازی شهری، پیچیدگی مسئله دو چندان می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که می توان با استفاده حداکثری از ظرفیت اراضی فاقد کاربری و فضاهای خالی درون بافتی به منظور تکمیل و تجدید ساختار و تأمین خدمات زیستی، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهر و ارتقاء نسبی وضعیت کالبدی و اجتماعی اقدام کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها