• فرآیند ذهنی مغز معمار در خلق طرح معماری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 993
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    فرآیند ذهنی مغز معمار در خلق طرح معماری

    فرایند خلق اثر هنری بسیار شگفت انگیز و پیچیده است، و در تاریخ هنر بسیار مورد توجه بوده است، اما با توجه به شناخت کم عوامل موثر بر این روند، هنوز ابهامات فراوانی وجود دارد.

    شناخت فرایند ذهنی انسان و به طور خاص هنرمند معمار، و آشنایی با نحوه ادراک جهان خارجی از طریق مغز و روند پاسخ گویی مغز به جهان پیرامونی بسیار مهم و یاری دهنده است. با مطالعه تاریخ تفکر و فلسفه و بررسی نظریات بزرگان هنر و نظر و پژوهش علمی در فعالیت عصب شناختی سلول های مغز، با توجه به پیشرفت های قابل تامل علم زیست شناسی و نورولوژی می توان به نتایج جدیدی در این شاخه بین رشته ای رسید. در این پژوهش سعی شده با یاری از جدید ترین تحقیقات در علم عصب شناسی و ارتباط آن با زیبایی شناسی و پدیده هنر به شناخت بهتری نسبت به معماری و روند تکانلی معماران در تاریخ و گشایشی در شناخت معماری اکنون رسید.

    حال آن که می دانیم مغز و سلولهای عصبی و ذهن در شناخت، ادراک، حافظه، آگاهی و خلاقیت و خلق اثر هنری به طور مستقیم نقش دارد و با شناخت آن می توان در آموزش معماری و خلق آن پیشرفت کرد. و به سوالاتی چون چگونگی ادراک محیط توسط مغز و چگونگی پاسخ به آن. چگونگی فرایند شکل گیری خلاقیت در ذهن و ارتباط حافظه و تجربه در خلق اثر هنری پاسخ داد. در این پژوهش با توجه به داده های موجود، مطالعات کتابخانه ای و بهره گیری از مقالات و منابع معتبر روش مطالعه کیفی انتخاب شده است.

    با مرور متون مختلف آغازی بر این نوع پژوهش میان رشته ای شکل گرفته است و مقاله با مرور نظرات مختلف در پی ایجاد مسیری نوع در دیسیپلین معماری می باشد. در نهایت نیز شناخت اعضای مختلف مغز و ارتباط آنها با فرایندهای ذهنی معماری و خلق اثر معماری از طریق ادراکات محیطی و کسب تجربه خارجی و درونی انسان حاصل شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها