• بررسی نقش محیط کالبدی در افزایش شفابخشی فضاهای درمانی مخصوص کودکان از دیدگاه روانشناسی محیط

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 593
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی نقش محیط کالبدی در افزایش شفابخشی فضاهای درمانی مخصوص کودکان از دیدگاه روانشناسی محیط

    کودکان حساس ترین و تأثیرپذیرترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند. توجه به سلامت آن ها اثرات سودمندی بر آینده سلامت یک کشور دارد. یکی از مؤلفه های مؤثر در سلامت روحی روانی افراد در کنار سلامت جسمی آن ها، محیط است.

    محیط کالبدی و فیزیکی می تواند به واسطه عواملی چون فضای سبز، رنگ، مؤلفه های اقلیمی چون نور طبیعی، تهویه طبیعی و... در بهبود سلامت روحی و روانی افراد نقش مهمی را ایفا نماید؛ همان طور که در گذشته نیز طبیعت، نورخورشید و هوای تازه از ملزومات مؤثر در شفابخشی در محیط های درمانی محسوب می شدند. مراکز درمانی با هدف درمان بیماران و بهبود سلامتی افراد جامعه احداث و به بهره برداری می رسند.

    بنابراین در اکثر موارد، کیفیت درمان این مراکز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و متأسفانه کالبد فیزیکی بنا صرفاً از جهت بهداشت و عدم آلودگی و ارتباطات عملکردی و فیزیکی فضاهای موجود ارزیابی میشود؛ و احساس رضایت کاربران مجموعه (بیماران و کارکنان) از فضا و جنبه های ادراک دیداری و بصری موجود و تأثیر آن ها بر رفتار بیماران اهمیت چندانی ندارد. اما بر مبنای تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی یک مساله چند بعدی است و علاوه بر بعد جسمی، دارای ابعاد روحی روانی و اجتماعی است. باید توجه داشت که ابعاد مختلف سلامتی و یا بیماری بر یکدیگر اثر گذاشته و تحت تاثیر یکدیگر قرار می گیرند. استرس در انسان به عنوان یکی از شاخصه های سلامت روان می تواند با طراحی درست محیط معماری کاهش یابد.

    استرس موجود در فضاهای درمانی با اثرات منفی که در پی دارد بهبودی بیماران را به تأخیر می اندازد. یکی از گروه هایی از بیماران که در این مورد آسیب پذیرترند کودکان می باشند. هدف این تحقیق شناخت عوامل استرس زا در فضاهای درمانی کودکان و نقش طراحی داخلی و عوامل محیطی در کاهش استرس و تسریع بهبودی کودکان بیمار است. از دیگر اهداف این پروژه یادآوری این نکته است که طراحی داخلی فضاهای درمانی جز جدایی ناپذیر کیفیت طراحی محیط به شمار می رود؛ و علاوه بر این که بر غنا مجموعه خواهد افزود، دغدغه ناشی از حضور کاربر در محیط ناآشنا و غیر خانگی را نیز برطرف خواهد کرد؛ و کیفیت سطح درمان را افزایش می دهد روش شناسی تحقیق در این پژوهش گرداوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و اسنادی است.

    روش تحقیق در رابطه با مبانی نظری پژوهش، شناخت و تحلیل داده ها به صورت توصیفی_تحلیلی است. به صورتی که پس از بررسی و استخراج نظریه های متفکران و صاحب نظران در رابطه با مقوله ی کاهش استرس و معماری مخصوص کودکان و نقش این دو بر یکدیگر، در نهایت منجر به استخراج نقش فضای کالبدی برافزایش شفابخشی در فضاهای درمانی مخصوص کودکان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها