• تقابل سنت و مدرنیته در ازاره های سنگی به جای مانده از خانه های قاجار شیراز(در موزه سنگ هفت تنان)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/05/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/05/15
    • تعداد بازدید: 223
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تقابل سنت و مدرنیته در ازاره های سنگی به جای مانده از خانه های قاجار شیراز(در موزه سنگ هفت تنان(

    با آغاز سلسله قاجار حجم پردازی و نقوش برجسته در هنر حجاری تحت تأثیر عوامل تاریخی و تحولات سیاسی و اجتماعی روز قرار گرفت. در این دوره به ویژه در بناهای شهر تاریخی شیراز استفاده از هنر حجاری و به طور اخص حجاری بر روی سنگ ازاره های بناها یکی از زیباترین تزئینات وابسته به معماری را رقم زد که علاوه بر جنبه زیباشناسانه، جنبه کاربردی مورد توجه هنرمندان و معماران قاجار قرار گرفته است. هنرمندان آن عصر بناها و ساختمان ها را تحت تأثیر دو عامل درونی(باستان گرایی) و بیرونی (فرنگی سازی) زینت بخشیده اند. از این رو مقالۀ حاضر به بررسی نقوش ازاره های سنگی به جای مانده از خانه های قاجار در موزه سنگ هفت تنان شیراز پرداخته است.

    پرسش های پژوهش حاضرعبارتند: 1. از ویژگیهای تجسمی ازاره های موجود در موزه سنگ هفت تنان چیست؟ 2 .چگونه با مقایسه تطبیقی(کمی و کیفی) ازاره های سنگی می توان به جایگاه اصلی آنها پی برد؟ 3. هنرمند حجار با چه نقوشی اهمیت کاربرد ازاره در منازل مسکونی و حکومتی را مشخص کرده است؟ هدف از این پژوهش شناخت طرح و بررسی نقوش ازاره های سنگی انتقالی از بناهای تاریخی به موزۀ سنگ هفت تنان است. این مقاله برمبنای بررسی میدانی و مطالعات کتابخانه ای سپس با بهره گیری از روش های توصیفی تحلیلی جمع آوری شده است. در این بین، با شناخت و مشاهده بناهای قاجاری اهمیت کاربرد نقش ازاره در جایگاه منازل مسکونی و حکومتی مشخص شده است که در اصلاح اشتباهات زیرنویس ازاره های مجموعه موزه سنگ هفت تنان موثر بوده است. در نهایت یافته ها نشان می دهد، جایگاه اصلی و احتمالی ازاره های انتقالی در کجا واقع بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها