• بررسی پیامدهای گسترش گردشگری خانه های دوم در نواحی روستایی پیرامون شهری (مطالعه موردی، روستای هدف گردشگری طبس، شهر سبزوار)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/03/15
    • تعداد بازدید: 158
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی پیامدهای گسترش گردشگری خانه های دوم در نواحی روستایی پیرامون شهری (مطالعه موردی، روستای هدف گردشگری طبس، شهر سبزوار(

    امروزه در ایران به مانند سایر کشورهای جهان گسترش پدیده نوظهور خانه های دوم و ویلایی توجه تحقیقات روستایی و شهری را به خود معطوف کرده است. گردشگری خانه های دوم می تواند اثرات مختلفی بر نواحی روستایی برجای گذارد، اثرات مثبت و منفی. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی این عوامل در روستای کوهستانی و خوش آب و هوای طبس در مجاورت شهر سبزوار است. رویکرد تحلیلی تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محوا انتخاب شده است. جامعه آماری تحقیق 15 نفر از ساکنان محلی و روش نمونه گیری به صورت تصادفی صورت گرفته است. بررسی نتایج حاصل از مشاهدات میدانی و مصاحبه و پرسشگری از مردم بومی روستای طبس بیانگر آن است که گسترش خانه های دوم در این منطقه هم متحمل ضرر بوده و هم متحمل فایده بوده است. در عین حال، اثرات منفی خانه های دوم بیشتر از اثرات مثبت آن نیز می باشد و اکثریت مردم با حضور این افراد وافزایش خانه های دوم در روستای خود با توجه به مشکلات ذکر شده به شدت مخالف هستند و تعداد کمی به آبادانی روستا توسط این خانه ها اشاره کردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها