• تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی (نیازهای ویژه) پایه پنجم براساس عناصر برنامه درس ملی در ارتباط با عرصه های چهار گانه (خود، خدا، خلق وخلقت)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/12/14
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/12/14
    • تعداد بازدید: 124
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تحلیل محتوای  کتاب علوم تجربی (نیازهای ویژه) پایه پنجم براساس عناصر برنامه درس ملی در ارتباط با عرصه های چهار گانه (خود، خدا، خلق وخلقت)

    پژوهش حاضر به بررسی تحلیل محتوای  کتاب علوم تجربی( نیازهای ویژه ) پایه پنجم براساس عناصر برنامه درس ملی در ارتباط با عرصه های چهار گانه (خود، خدا، خلق وخلقت) با روش تحلیل محتوا می پردازد. یافته های پژوهش بیانگر این است که عنصر علم با 45.72 درصد بیشترین محتوا را به خود اختصاص داده تربیت علمی فنّاورانه تنها آموزش یافته ها و مفاهیم و دانش علمی را دربر نمی گیرد؛ بلکه فرایندهای علمی همچون تفسیر یافته ها، فرضیه و مدل سازی، پیش بینی، طراحی تحقیق و برقراری ارتباط و مهارت های پیچیده تفکر را نیز مورد توجه قرارمی دهد. در تحقق  عنصر  اخلاق با 4.52 درصد  و عنصر ایمان با 4.03 درصد  با کمترین محتوا در دستیابی به این عناصر موفق نبوده محتوای مطلوب باید به نگرش و طرز تلقی مثبت، موثر و عمیق  فراگیران کمک کند. با توجه به جهت گیری های برنامه درس ملی  علم تجربی حاصل کوشش انسان برای درک واقعیت های هستی و کشف فعل خداوند است.

    عنصر تعقل 30.65  درصد محتوا را به خود اختصاص داده بود کتاب در تحقق عنصر تعقل  تاحدودی موفق بوده و محتوای کتاب  در راستای  تحقق عنصر  تفکر وتعقل و خرد ورزی می باشد. و عنصر عمل  15.8 درصد از محتوا را به خود اختصاص داده بود محتوای درسی باید بین آموزه های علمی و زندگی واقعی و مرتبط و به معنادار شدن یادگیری و کسب علم مفید، سودمند و هدفدار برای دانش آموزان، منجر می شود. در ارتباط با عرصه های چهار گانه عرصه خود 82.92 درصد بیشترین محتوا و عرصه خدا یک  درصد را به خود اختصاص داده است؛ همچنین عرصه خلقت با 10.55 درصد  و عرصه خلق با 5.53 از محتوای کتاب علوم تجربی (نیازهای ویژه) پایه پنجم را به خود اختصاص دادند با توجه به نتایج پژوهش حاضر محتوای محتوای کتاب علوم تجربی (نیازهای ویژه) پایه پنجم در تحقق عنصر اخلاق و ایمان به عنوان یکی از عناصر مهم برنامه درسی ملی موفق نبوده به عنصرعلم هم بیش از حد توجه شده  در تحقق عنصر تعقل و عنصرعمل تا حدودی موفق بوده و محتوای کتاب در راستای تحقق عنصر  تفکر وتعقل  و خرد ورزی تدوین شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها