• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ انتشار: 1395/05/25
    • تعداد بازدید: 12079
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0

    مدلهای آب و هوایی نشان می دهد که میلیونها سال پیش از زمین در سیاره جهنمی زهره، آب مایع وجود داشته است.

    سیاره زهره یک گودال جهنمی است. میانگین دمای زهره 864 درجه فارنهایت می باشد. به سختی می توان اعتقاد داشت که کمتر از 750 میلیون سال پیش ممکن است ونوس اقیانوس داشته، اقیانوسی از آب مایع به مانند زمین!! با آب و هوایی که بتوان در آن زندگی کرد!! بر اساس فرضیه های انستیتو گودارد ناسا، میلیونها سال شرایط ونوس به این گونه بوده است تا اینکه آتشفشانها این سیاره را به صورت شرایط خشن کنونی تغییر شکل داده اند!!

    ونوس تقریبا اندازه زمین است و 25.8 میلیون مایل به خورشید نزدیک تر است. طبیعتاً حدود %40 بیشتر از انرژی خورشید را می گیرد. ونوس هنوز در حاشیه برای زندگی کردن قرار دارد. اما اتمسفر ونوس از گازهای گلخانه ای که بیشتر آن گاز دی اکسید کربن می باشد تشکیل شده است و بیش از حد گرم می باشد. ابرهای نازک هم %70 از نور خورشید را به فضا منعکس می کند و همین امر باعث می شود که زهره درخشانترین سیاره در آسمان زمین باشد حتی درخشانتر از ماه!

    تحقیقات اخترشناسان بیانگر این موضوع است که ونوس همیشه به صورت کنونی نبوده است. با وجود اینکه ونوس اکنون مقدار بسیار کمی آب در جو خود دارد، این سیاره می توانست میلیونها سال پیش اقیانوسهایی با عمق 325 متر یا 1700 فوت داشته باشد و همچنین جو آن، احتمالا نازک و سمی بوده است. تیم گودارد (goddard)، همه این موارد را به مدلهای استفاده شده برای زمین تبدیل کردند که در آنها نشان دادند میانگین دمای سطح ونوس c°f)11°(52 با حداکثر دمای 95f بود. این نشان می دهد که چندین میلیون سال پیش احتمالاً ونوس می توانسته شرایطی برای زندگی مانند شرایط موجود روی زمین داشته باشد.

    با وجود اگرهای بسیار زیاد، شبیه سازی به دوره گردش (گردش ونوس به دور خود ) بستگی دارد. یک دوره گردش ونوس به دور خودش، معمولاً 243 روز زمین طول می کشد که این مقدار بیشتر و بلندتر از 225 روز سالانه خود می باشد. اما اغلب سیاره ها، زمانی که جوانتر هستند به دور خود سریعتر می چرخند. زمانی که دوره گردش ونوس بهصورت 16 روز زمینی مدلسازی شد، دما نزدیک 5 برابر یعنی از 133- به 183 فارنهایت افزایش یافت.

    ضمناً دمای ونوس با عوض کردن شرایطش و تبدیل آن به شرایط زمین حدود 18 f گرمتر می شود که این دما نیز مزری برای زندگی می باشد.

    مدلهای جدید ونوس، سکنه داشتن ونوس را در زمانهای دور ثابت نمی کند، اما آنها نشان می دهد که می توانسته قابلیت سکنی و زندگی را داشته باشد. این اطلاعات به فضانوردان این امکان را می دهد که با حساب و کنترل کردن دوره گردش ونوس، سکونت پذیر بودن آن را متصور شوند. این موضوع هم چنین تئوری چگونگی پیدایش زندگی بر روی زمین را ثابت می کند. دانشمندان تاکنون فکر می کنند که احتمالاً پخش شدن اجزاء شهاب سنگها بین مریخ و سیارات دیگر، باعث به وجود آمدن زندگی می باشد. زهره می تواند مکانی برای زندگی محدود باشد اگر میلیونها سال پیش در این سیاره زندگی جاری بوده است.

    این کار باعث می شود که دانشمندان به تحقیق برای زندگی روی ونوس خیلی بیشتر از مریخ تحریک شوند و این آسان نخواهد بود. چرا که کاوشگر ونرا venera زمانی که به ونوس فرستاده شد، بیشتر از چند ساعت در گرمای بسیار زیاد این سیاره دوام نیاورد.

سوال خود را در مورد این مطلب مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها