• بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اخلاقی مشتریان براساس مدل های تجاری مدور (مورد مطالعه: هایپرمارکت ها/ سوپرمارکت های شهر اصفهان)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 188
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 01333424261

    بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اخلاقی مشتریان براساس مدل‌های تجاری مدور (مورد مطالعه: هایپرمارکت‌ها/ سوپرمارکت‌های شهر اصفهان)

    قصد خرید یک محصول به ‌عنوان یک عامل پیش‌بینی‌کننده خوب رفتار واقعی در خرید محصول تلقی می‌گردد و دستیابی به آن از اساسی‌ترین راهبردهایی است که خرده‌فروشی‌ها باید به آن اهتمام داشته ‌باشند. لذا توجه به ارزش‌های اخلاقی مشتریان می‌تواند نقش مهمی در موفقیت تمام فعالیت‌های بازاریابی خرده‌فروش ها ایفا کند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اخلاقی مشتریان براساس مدل های تجاری مدور در حوزه خرده فروشی است. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام افرادی است که تجربه خرید از هایپرمارکت‌ها/ سوپرمارکت‌های شهر اصفهان را دارند و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده ‌است.

    روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده ‌است. با توجه به این که تعداد جامعه مورد نظر نامحدود می‌باشد، با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 384 نفر تعیین شد و از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی و از مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار spss و smart pls استفاده شد. نتایج حاصل حاکی از این است که آگاهی و ارزش درک‌شده مصرف‌کنندگان بر نگرش آن‌ها نسبت به محصولات تاثیر مثبت و معنی‌داری می‌گذارد. نتایج بیانگر این بود که ویژگی‌های شخصی مصرف‌کنندگان می‌توانند ارتباط بین نگرش و قصد خرید اخلاقی محصولات را تعدیل کنند. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد قصد خرید اخلاقی در حوزه خرده‌فروشی‌ها می‌توانند منجر به رفتار خرید اخلاقی مصرف‌کنندگان شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها