• توسعه مدل ریاضی دو هدفه مساله مکان یابی- مسیریابی وسایل نقلیه با هدف کاهش هزینه های جمع آوری و دفع پسماندهای شهری (مطالعه موردی: شهرستان شاهین شهر)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 623
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 09216189337

    توسعه مدل ریاضی دو هدفه مساله مکان یابی- مسیریابی وسایل نقلیه با هدف کاهش هزینه های جمع آوری و دفع پسماندهای شهری (مطالعه موردی: شهرستان شاهین شهر)

    هدف: با توجه به گسترش شهر نشینی و افزایش جمعیت در شهرستان شاهین شهر، موضوع مدیریت بهینه ی پسماند ها به یکی از مهمترین مسایل مدیریت شهری تبدیل شده است در صورتی که این زباله ها به درستی مدیریت نشوند تعادل محیط زیست را به شدت تهدید می کند. برنامه ریزی برای انتخاب محل دفن مناسب و بهداشتی از مهمترین ضرورت های نظام برنامه ریزی و توسعه پایدار است. روش: با در نظر گرفتن اهمیت فاکتورهایی مانند انتخاب مناسب ترین مکان دفن و حداقل کردن هزینه ها، پژوهش حاضر به ارایه یک مدل ریاضی چند هدفه مکان یابی- مسیر یابی گسسته تصمیم و ارایه راه حل بهینه پرداخته است.

    برای اعتبارسنجی مدل ریاضی پیشنهادی از روش دقیق گمز استفاده شده، که نتایج حاصل از حل مسایل تولیدی اعتبار مدل را اثبات می کند. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که پس از پیاده سازی کد گمز، هزینه مسیریابی و مکان یابی 1000806 گزارش گردید که موجب صرفه جویی چشمگیری در هزینه ها گردیده است چرا که قبل از این کار پژوهشی هزینه مسیریابی و مکان یابی میزان 2170649 بوده که تقریبا به نصف تقلیل یافته است. نتیجه گیری: در این مقاله با توجه به محدودیت های اقتصادی و امکان پذیر نبودن بازیافت تمام زباله ها به توسعه مدل ریاضی دو هدفه مساله مکان یابی – مسیریابی وسایل نقلیه با هدف کاهش هزینه های جمع آوری و دفع پسماندهای شهری و دفن زباله های شهری در شرکت مدیریت پسماند شهرستان شاهین شهر پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها