حوزه های تحت پوشش ژورنال
  • بررسی صورت های ادبیات کارناوالی در نمایشنامه از ریورساید تا دیوانگی بر اساس آرای مکتب باختین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/10
    • تعداد بازدید: 303
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 02133202487

    بررسی صورت‌های ادبیات کارناوالی در نمایشنامه از ریورساید تا دیوانگی بر اساس آرای مکتب باختین

    میخاییل باختین نظریه پرداز روس ، برای اولین بار پای ادبیات کارناوالی را به حوزه نقد ادبی باز کرده است. از منظر او با استفاده از واژگان و فرم های ادبیات کارناوالی می توان به درک وجوه و لایه‌های ژرف یک متن رسید. او بدین طریق امکانات جدیدی را پیش روی تحلیلگران آثار ادبی و هنری قرار داد. پس از باختین منتقدان حوزه تیاتر با توجه به پیوند آیین و نمایش به این نتیجه رسیدند که نمایش و درام می‌تواند زمینه مناسبی برای بررسی مفهوم آیینی کارناوال باشد.

    در مقاله حاضر ابتدا به شرح مسئله کارناوال پرداخته و سپس صورت‌های ادبیات کارناوالی در قالب چندصدایی، رئالیسم گروتسک و کنش‌های کارناوالی تبیین شده و در آخر صورت‌های ادبیاتِ کارناوالی بر متنِ نمایشِ از ریورساید تا دیوانگی اثر استیون ادلی گرگس در بستر خوانشی باختینی تطبیق داده شده است. هدف مقاله حاضر علاوه بر کشف زوایای پوشیده این اثر از منظر ادبیات کارناوالی، دریافت فهم بهتری از مکتب باختین می‌باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها