اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی محدوده پایداری دیواره چاه و آنالیز حساسیت (مطالعه موردی: جنوب غربی ایران)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1185
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     حفظ پایداری چاه حفاری یکی از مسائل مهم در صنعت حفاری و نفت می باشد. مشکلات مرتبط با ناپایداری دیواره چاه می تواند باعث تحمیل هزینه های اضافی قابل توجه و همچنین تاخیر در برنامه ریزی عملیات حفاری می شود.

    در این مقاله، به بررسی پایداری و حساسیت در دیواره یکی از چاه ها در مخازن نفتی جنوب غرب ایران در سازند آسماری با در نظر گرفتن گرادیان فشار حفره حدود pcf 56 و گرادیان فروپاشی یا انحراف چاه و گرادیان افت گل حفاری یا گرادیان شکستگی می پردازیم که داده های مورد نیاز برای این بررسی از نمودارهای درون چاهی (log) بدست می آیند و یافته های به دست آمده با در نظر گرفتن شرایط میدان تنش بر جای مخزن در بهینه سازی مسیر حفاری موثر می باشند.

    نتایج بررسی تنش ها نشان داد که حفاری چاه مایل در جهت تنش افقی حداقل شرایط مطلوبی را  برای حفظ پایداری عملیات حفاری به وجود می آورد. فشار گل جهت جلوگیری از رخداد گسیختگی های فشاری و کششی دیواره از اهمیت خاصی برخوردار است و عموماً جهت گیری چاه تاثیر بسیار کمی روی وزن گل حفاری فرو ریخته دارد، در صورتی که وزن گل تفکیک شده در چاه های حفاری شده در جهت حداقل تنش افقی به صورت ویژه بالاتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها