• ارزیابی اثر تزریق دوطرفه آگونیست گابا (موسیمول) به داخل هسته قاعده ای جانبی آمیگدال بر حافظه فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 669
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: شواهد زیادی نشان داده اند که آمیگدال و سیستم گاباارژیک در تعدیل ذخیره حافظه در مدل های مختلف یادگیری دخالت می کند. حضور گیرنده های گاباارژیک در ناحیه قاعده ای جانبی آمیگدال احتمال نقش آنها را در ذخیره حافظه، در این ناحیه مطرح می سازد. هدف این تحقیق بررسی نقش سیستم گاباارژیک در آمیگدال (basolateral amygdala, bla) در اکتساب، تثبیت و بخاطر آوری اطلاعات تازه آموخته شده در مدل یادگیری احترازی مکانی است.

    مواد و روش ها: موش های نر نژاد لانگ ایوانز (long—evans) با وزن 280 تا 320 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا به صورت دوطرفه روی هسته bla کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش تحت یادگیری فضایی مدل احترازی مکانی آموزش داده شد. در طی آموزش (30 دقیقه) در دستگاه احترازی مکانی، حیوان یاد می گرفت که با کمک اشیاء اطراف، مکان دریافت شوک (ناحیه منع شده) را شناسایی کند و از ورود به آن خودداری کند، 5 دقیقه قبل و بلافاصله بعد از آموزش، و 5 دقیقه قبل از تست بخاطرآوری، موسیمول (0.5 میکروگرم در 0.6 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آگونیست گیرنده گابا به صورت دوطرفه و یا یک طرفه داخل هسته فوق تزریق شد. 24 ساعت بعد از آموزش، میزان حافظه فضایی موش برای احتراز کردن از مکان شوک ارزیابی شد. این ارزیابی در یک دوره 30 دقیقه ای با کمک دو ملاک مدت زمان که طول می کشید تا حیوان برای بار اول وارد ناحیه منع شده (شوک) شود و تعداد دفعات ورود به ناحیه منع شده اندازه گیری شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها