• میزان بروز شکستگی استخوان در زنان مبتلا به پوکی استخوان در یک پیگری 6 ساله و ارتباط آن با نوع درمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 474
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای پوکی استخوان و عوارض پرهزینه ی آن و با توجه به این که میزان تاثیر روش های درمانی مختلف بر روی بروز شکستگی ها در ایران مشخص نیست، مطالعه ی حاضر جهت تعیین بروز شکستگی در گروه های مختلف درمانی بر روی زنان مبتلا به پوکی استخوان شهر زنجان انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه که به شکل کوهورت تاریخی انجام شد، 160 زن مبتلا به پوکی استخوان که در طی سال های 1380 تا 1386 تحت درمان قرار گرفته بودند، وارد مطالعه شدند. بیماران بر اساس نوع درمان دریافتی به چهار گروه شامل گروه با دریافت روزانه ی 1000 میلی گرم کلسیم و 400 واحد ویتامین d، گروه با دریافت روزانه ی 500 میلی گرم کلسیم و 200 واحد ویتامین d و 10 میلی گرم آلندرونات، گروه با درمان جایگزینی با هورمون های جنسی به شکل دوره ای به همراه کلسیم و ویتامین d با دوز گروه دوم، گروه با درمان ترکیبی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. میزان بروز شکستگی در اثر پوکی استخوان در هر ناحیه ی بدن در طی دوره ی پی گیری با فراخوان بیماران و بررسی مدارک انجام شد و رابطه ی آن با نوع درمان و تغییرات تراکم استخوان نواحی مختلف استخوانی در تراکم سنجی های انجام شده در طی درمان محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری مثل آزمون t، کای دو، آنالیز لجستیک و آزمون بقای کاپلان مایر استفاده شد.

    یافته ها: میزان بروز شکستگی در طی 6 سال 18 مورد (11 درصد) بود که در اکثریت موارد در نواحی غیرمهره ای (17 مورد) و بیشتر در سنین زیر 50 سال (17.9 درصد) اتفاق افتاد. مصرف آلندرونات بیشترین کاهش را بروز شکستگی ایجاد کرد (69.9 درصد) و میزان کاهش شکستگی در دو گروه اول و سوم مشابه بود. تراکم استخوان در ناحیه ی ساعد قوی ترین عامل پیشگویی کننده ی بروز شکستگی در این مطالعه شناخته شد. بر اساس گزارش اکثر این شکستگی ها مربوط به نواحی ساعد و ساق پا (66.3 درصد) بود.

    نتیجه گیری: موثرترین درمان برای کاهش میزان بروز شکستگی، مصرف آلندرونات به همراه کلسیم و ویتامین d می باشد. توجه خاص به زنان زیر 50 سال پرخطر برای انجام تراکم سنجی جهت تشخیص زودرس و درمان پوکی استخوان توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم