• فراوانی فاکتورهای خطر آترواسکلروز در فرزندان افراد مبتلا به سکته ی قلبی زودرس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 663
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عوارض بالینی بیماری های عروق کرونر، مانند سکته ی قلبی معمولاً بعد از میان سالی بروز می کند، با این حال مطالعات نشان داده اند که فرآیند آترواسکلروز از دوران کودکی شروع می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی فراوانی فاکتورهای خطر آترواسکلروز در فرزندان افراد مبتلا به سکته ی قلبی زودرس در شهر اراک در سال 1386 می باشد.

    روش بررسی: این پژوهش یک نوع مطالعه ی مقعطی می باشد. در این مطالعه 209 کودک 3 تا 18 ساله با سابقه ی فامیلی سکته ی قلبی زودرس به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. کلسترول توتال، hdl, ldl، تری گلیسرید، فشارخون و قد و وزن و قند خون ناشتا کودکان کنترل شد.

    یافته ها: هیپرکلسترولمی و هیپرتری گلیسیریدمی در 28.2 و 20.1 درصد از واحدهای مورد پژوهش دیده شد. 19.1 درصد از این کودکان دارای hdl کمتر از 35 میلی گرم در دسی لیتر، 19.1 درصد از کودکان دارای ldl بیشتر از 129 میلی گرم در دسی لیتر بودند و 4.31 درصد از کودکان مبتلا به هیپرتانسیون و 28.71 درصد از واحدهای مورد پژوهش دارای وزن بیشتر از حد طبیعی بودند. بین مقادیر چربی خون و قند خون رابطه ی معناداری وجود نداشت. با این حال بین مقادیر چربی خون با مقادیر شاخص توده ی بدن و فشار خون رابطه ی آماری معنی داری وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: بیش از یک چهارم کودکان مورد بررسی دچار حداقل یک ریسک فاکتور آترواسکلروز بودند. چاقی در این کودکان یک ارتباط قوی با هیپرلیپدمی داشت. نتایج، اهمیت ارزیابی عوامل خطرساز را در بیماری های عروق کرونر میان کودکان و نوجوانان با سابقه ی فامیلی سکته ی قلبی زودرس تاکید می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها