• بررسی شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک در دختران 14 تا 18 ساله ی دبیرستان های شهر زنجان در سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 880
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سندرم تخمدان پلی کیستیک (pcos) شایع ترین اختلال اندوکرین (هورمونی) در زنان در دوران باروری است. مطالعات کمی در رابطه با بررسی شیوع این سندرم در کشور ما انجام شده است. با توجه به زمان شروع pcos از دوران نوجوانی و عوارض بعدی آن، این مطالعه با هدف تعیین شیوع pcos در نوجوانان شهر زنجان انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی مبتنی بر جامعه بود که در آن 1882 نفر نوجوان دختر 14 تا 18 ساله، به صورت تصادفی از دبیرستان های شهر زنجان وارد مطالعه شدند. تشخیص pcos از طریق گرفتن شرح حال و انجام معاینه بر اساس وجود الیگومنوره و علائم بالینی هیپر آندروژنیسم شامل هیرسوتیسم، آکنه و ریزش موی با الگوی مردانه انجام شد. به دلیل وجود ارتباط بین چاقی و bmi, pcos و شیوع چاقی مرکزی در همه افراد تعیین شد. نتایج حاصله با استفاده از آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شده و سطح معنی داری 0.05 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: در این مطالعه شیوع 2.9pcos  درصد (54 نفر)، شیوع اختلال قاعدگی 16.9 درصد (281 نفر)، هیرسوتیسم 8.6 درصد (161 نفر)، آکنه 11.7 درصد (220 نفر) و آلوپسی مردانه 6.9 درصد (130 نفر) بود. بین افراد نرمال و مبتلا به pcos از نظر اضافه وزن و شیوع چاقی مرکزی تفاوتی وجود نداشت.

    نتیجه گیری: شیوع pcos در شهر زنجان مشابه جوامع دیگر بود. با توجه به عوارض pcos بهتر است تشخیص و درمان از سنین نوجوانی شروع شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها