• بررسی نتایج درمانی در کوتریزاسیون تخمدان های پلی کیستیک در بیماران مقاوم به کلومیفن بیمارستان امام خمینی (ره) کرج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 613
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: اگرچه علت سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته شده نیست، اما مشکلات تخمک گذاری مبتلایان به این سندرم و اختلالات ناشی از افزایش سطح آندروژن در این بیماران به خوبی شناخته شده است. این مطالعه در نظر دارد که به بررسی نتایج درمانی کوتریزاسیون تخمدان ها از طریق لاپاراسکوپ در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن بپردازد. کوتریزاسوین تخمدان به واسطه ی تخریب نسوج مولد آندروژن ها و کاهش امکان تبدیل محیطی آندروژن به استروژن می تواند در درمان این بیماران موثر باشد. تنظیم سیکل قاعدگی، تخمگ گذاری و حاملگی به عنوان سه نتیجه ی درمانی جهت برآورد اثربخشی کوتریزاسیون تخمدان در نظر گرفته شد.

    روش بررسی: 72 بیمار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بر مبنای معیارهای nih که به درمان با کلومیفن مقاوم بوده اند جهت این مطالعه در نظر گرفته شدند و پس از انجام لاپاراسکوپی و کوتریزاسیون تخمدان ها، این بیماران به منظور برآورد اثربخشی درمانی تا 24 ماه پیگیری شدند و میزان تنظیم سیکل قاعدگی، تخمک گذاری و حاملگی در طی این مدت برای بیماران ثبت شد.

    یافته ها: پس از انجام لاپاراسکوپی 82.4 درصد بیماران سیکل های قاعدگی منظم داشتند که حداقل تا 6 ماه پس از انجام مطالعه این سیکل ها منظم باقی ماندند. میزان حاملگی پس از گذشت 6، 12، 18 و 24 ماه پس از عمل به ترتیب 14.7، 36.8، 58.5 و 67.6 درصد بود.

    نتیجه گیری: کوتریزاسیون تخمدان به وسیله ی لاپاراسکوپی می تواند به عنوان یک روش مناسب جهت بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاوم به درمان با کلومیفن باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم