• مشخصات هیستوپاتولوژیک سندرم همولیتیک یورمیک کودکان و ارتباط آن با پیش آگهی نزدیک بیماری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 540
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سندرم همولیتیک یورمیک، شایع ترین علت نارسایی کلیه کودکان می باشد. آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک، ترومبوسیتوپنی و نارسایی کلیه، سه رکن اساسی برای تشخیص می باشند. هدف از این مطالعه، بررسی یافته های هیستوپاتولوژیک بیوپسی کلیه و ارتباط آن با پیش آگهی نزدیک بیماران مبتلا به بیماری بود.

    روش بررسی: مطالعه به روش گذشته نگر، مقطعی (cross-sectional) و توصیفی انجام گردید. 28 بیمار (20 پسر- 8 دختر)، مبتلا به سندرم همولیتیک یورمیک با سن متوسط 6 سال (±4.6)، در 10 سال گذشته به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) مراجعه نموده بودند. یافته های میکروسکوپ نوری در گلومرول ها (اسکلروز، نکروز، ضخامت دیواره مویرگها، کرسنت و ...)، آرتریول ها (ضخیم شدگی هیپرپلاستیک، ترومبوس، نکروز و ...)، شریان ها (ترومبوس، نکروز، چربی انتیما و ...)، اینتراستیشیال (التهاب، فیبروز و ادم)، عروق مدولری و توبول ها، بدون اطلاع از یافته های بالینی امتیازبندی شدند. پیش آگهی کوتاه مدت به صورت بهبود علایم حاد در کمتر از 3 هفته تعریف شد. یافته ها در برنامه spss تحت آنالیز آماری قرار گرفتند و میانگین ها، تعیین و مقایسه شدند و رگرسیون در موارد مختلف تعیین گردید.

    یافته ها: شایع ترین ضایعات مشاهده شده در گلومرول ها، کاهش لومن مویرگی و ضخیم شدن ضخامت جدار آن، در آرتریول ها، کاهش قطر لومن رگ به میزان خفیف، در شرائین، ضخیم شدن اینتیمای رگ، در اینتراستیشیوم، ارتشاح سلولهای آماسی و ادم بینابینی هر دو به میزان خفیف و به یک اندازه، در وازارکتا، پرخونی و در توبول ها، وجود cast بوده است. ضایعه آرتریولی بویژه آرتریوترومبوز، بیش ترین ارتباط را با میزان کراتینین سرم هنگام ترخیص داشته است.

    نتیجه گیری: ضایعات عروقی (بخصوص آرتریولار)، مهم ترین عامل پیش گویی کننده در پیش آگهی کوتاه مدت کودکان مبتلا به (hemolytic uremic syndrome)hus می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها