• بررسی میزان سندرم متابولیک در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک مراجعه کننده به انستیتو غدد درون ریز و متابولیسم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 740
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سندرم تخمدان پلی کیستیک  (pcos=polycystic ovarian syndrome)با مقاومت به انسولین و هیپرانسولینمی جبرانی مشخص می شود و از سویی مقاومت به انسولین، نقش مهمی در سندرم متابولیک دارد. بنابراین انتظار می رود فراوانی سندرم متابولیک در بیماران مبتلا به سندرم پلی کستیک بیشتر باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی کلیه بیماران که در طول یک سال به انستیتو غدد مراجعه می کردند، در صورت تشخیص سندرم تخمدان پلی کستیک، وارد مطالعه می گردیدند و از نظر معیارهای سندرم متابولیک بررسی می شدند. در مجموع کلیه بیماران به دو گروه با سندرم تخمدان پلی کیستیک و متابولیک (تعداد: 70 بیمار) و سندرم تخمدان پلی کیستیک بدون سندرم متابولیک (81 بیمار) تقسیم شدند.

    یافته ها: در مجموع 151 بیمار با تخمدان پلی کسیتیک وارد مطالعه شدند که میانگین سنی 28±8 سال (16 تا 48 سال) داشتند. فراوانی بیماران مبتلا به سندرم متابولیک در بیماران مراجعه کننده با تخمدان پلی کیستیک 70 مورد (46.4%) بود. فراوانی معیارهای سندرم متابولیک در کل افراد مورد مطالعه شامل افزایش دور کمر در 55.6%، فشار خون بالای شریانی در 22.6%، تری گلیسیرید بالا در 48%، hdl پایین در 71% و fbs بالا در 7.3% (11 مورد) موارد بود.

    نتیجه گیری: با توجه به درصد فراوانی (46.4%) سندرم متابولیک در بیماران با تخمدان پلی کیستیک در این مطالعه، توجه و بیماریابی این دسته از بیماران از نظر سندرم متابولیک و کنترل آن جهت پیشگیری از عوارض دیابت و بیماری های قلبی- عروقی ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها