• مقایسه اثربخشی الگوهای درمان "شناختی- رفتاری" و "حساسیت زدایی حرکات چشم و پردازش مجدد" بر بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 592
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف: اختلال استرس پس از ضربه، نوعی اختلال اضطرابی است که در افرادی که در معرض وقایع آسیب رسان روانی قرار گرفته اند بروز می کند. روش درمان شناختی- رفتاری یکی از متداول ترین روش های درمان روان شناختی است. روش درمانی حساسیت زدایی حرکات چشم و پردازش مجدد نیز به عنوان یکی از درمان های نسبتا جدید و سریع روان شناختی اختلال استرس پس از ضربه شناخته می شود. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی دو روش درمانی شناختی- رفتاری و حساسیت زدایی حرکات چشم و پردازش مجدد بر کاهش علایم اختصاصی و بهبودی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ انجام شد.

    روش ها: این مطالعه از نوع مطالعات آزمایشی است که در سال 1377 انجام شد. در این مطالعه با استفاده از طرح شبه آزمایشی، تعداد 45 نفر از جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ، با انتخاب و جایگزینی تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به 3 گروه 15 نفره درمان شناختی- رفتاری، حساسیت زدایی حرکات چشم و پردازش مجدد و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل فهرست اختلال استرس پس از ضربه ویرایش نظامی pcl-m و چک لیست اختلالات روانی scl-90-r بود. داده ها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار spss 16 با آزمون های آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نمرات هر دو گروه درمان شناختی-رفتاری و حساسیت زدایی حرکات چشم و پردازش مجدد نسبت به پس آزمون گروه شاهد تفاوت معنادار داشت.

    نتیجه گیری: هر دو روش درمانی بر کاهش علایم به اختلال استرس پس از ضربه موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها