• بررسی تاثیر سی باند بر میزان تهوع و استفراغ نیروهای رزمی در دریا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 534
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: بیماری دریا یکی از مشکلاتی است که غالباً مسافرین دریا را گرفتار می کند. نقل و انتقال نیروهای نظامی از طریق دریا می تواند مشکل تهوع و استفراغ را به دنبال داشته باشد و از توانمندی فرد بکاهد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر سی باند در کاهش میزان بروز تهوع و استفراغ نیروهای رزمی در طی انتقال از طریق دریا انجام شد.

    روش: این مطالعه روی 94 نفر از کارکنان نیروی دریایی سپاه، طی دو سفر دریایی به مدت 4 ساعت انجام شد. آنها به صورت تصادفی در دو گروه ازمون (50 نفر) و شاهد (44 نفر) جای گرفتند. در گروه آزمون سی باند در نقطه نیگان و در گروه شاهد در نقطه پلاسبو قرار داده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل مشخصات فردی و پزشکی بود. داده های به دست آمده با روش آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: میانگین سن شرکت کنندگان 25.2 سال بود. در گروه آزمون 22 درصد دچار تهوع و 14 درصد دچار استفراغ شدند. در صورتی که در گروه شاهد 61 درصد دچار تهوع و 21 درصد دچار استفراغ شدند. تحلیل آماری تفاوت معنادار (p<0.05) را بین آنها نشان داد.

    بحث: استفاده از سی باند در پیشگیری از تهوع و استفراغ به عنوان یک روش غیرتهاجمی و کم هزینه معرفی می شود. پیشنهاد می شود در دیگر موارد بالینی که بیمار دچار چنین عارضه ناخوشایندی می شود، این روش مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم