• تاثیر عامل شست و شو بر اثر ابقایی و قدرت حشره کشی یونیفرم های نظامی آغشته به پرمترین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 567
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف. آغشته سازی البسه نظامی، به ویژه یونیفرم ها، به پرمترین به عنوان تکنیک مفیدی برای مقابله با گزش حشرات و حفاظت فردی سربازان به ثبت رسیده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر شستشوی یونیفرم های آغشته بر دوام و بقای پرمترین و قدرت حشره کشی آن است.

    روش ها. این مطالعه از نوع مداخله ای تجربی که به مدت 2 سال طی سال های 1382 تا 1384 در دو آزمایشگاه در دانشگاه علوم پزشکی تهران به انجام رسیده است. پارچه های 6 نوع از یونیفرم های رایج در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با امولسیون غلیظ حشره کش پرمترین 10% با دوز موثر و بی خطر mg/cm2 0.125 به روش غرقابی آغشته سازی شد. برای تعیین خاصیت ابقایی از کروماتوگرافی لایه نازک و دستگاه tlc scanner 3 استفاده شد. برای تعیین قدرت حشره کشی از تست بیواسی با سوش آزمایشگاهی anopheles stephensi ماده استفاده شد.

    یافته ها. شست و شوی یونیفرم ها باعث کاهش معنی دار میزان پرمترین موجود در پارچه های آغشته و همپچنین کاهش قدرت حشره کشی آنها شد. شست و شوی دستی یونیفرم ها باعث حذف حدود 35-25% از پرمترین موجود در الیاف پارچه ها گردید. شست و شوی ماشینی در حدود 65-50% از میزان پرمترین را کاهش داد.

    نتیجه گیری. شست و شوی لباس ها امری اجتناب ناپذیر است و می تواند عامل تضعیف قدرت حشره کشی باشد. آغشته سازی با فرمولاسیون معمولی برای مقاصد کوتاه مدت مناسب است ولی برای اهداف بلندمدت، بایستی از فرمولاسیون بادوام با خاصیت ابقایی طولانی تر نظیر اشکال پلی مری پرمترین استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها