• بررسی اختلالات قلبی - عروقی ناشی از مواجهه شغلی با گرد و غبار ریشه لیکوریس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 780
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: مصرف خوراکی طولانی مدت ریشه گیاه لیکوریس (شیرین بیان) با برخی عوارض قلبی عروقی و سایر عوارض جسمانی همراه بوده است، در حالی که در مورد احتمال بروز این عوارض نزد کارگرانی که به اقتضای شغل خود با گرد و غبار ریشه این ماده در جریان فرآوری آن در تماسند، مطالعه ای صورت نگرفته است. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی عوارض قلبی عروقی احتمالی ناشی از مواجهه استنشاقی با این ماده بود.

    روش کار: مطالعه حاضر از نوع مقطعی می باشد. کلیه کارگران در معرض تماس با گرد و غبار ریشه لیکوریس که در یک واحد صنعتی در شیراز فعالیت می کردند، (30 نفر) بعنوان گروه مواجهه یافته و همین تعداد کارگر که از نظر سنی و جنسی و اعتیاد به سیگار و دیگر متغیرهای مهم با گروه مواجهه یافته قابل مقایسه بودند، بطور تصادفی از بین کارگران یکی از کارخانجات مخابراتی شیراز بعنوان گروه مرجع انتخاب شدند. برای تمام افراد، پرسشنامه ای در محل تکمیل شد، فشارخون آنان اندازه گیری و برای انجام آزمایشات پاراکلینیکی از آنها نمونه خون گرفته شد. همچنین از کارگران الکتروکاردیوگرام و معاینات کلینیکی به عمل آمد و غلظت گرد و غبار در نواحی آلوده کارخانه انداره گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار instat انجام گرفت.

    نتایج: در حالیکه بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک تفاوت معنی دار وجود نداشت، فشار خون افراد مواجهه یافته به شکل معنی داری در مقایسه با گروه مرجع بالاتر و پتاسیم سرم و پلاکت های خون آنان کمتر بود. همچنین شیوع علائمی نظیر سردرد و سرگیجه ولتارژی در گروه مواجهه یافته بشکل معنی داری بیشتر بود (p<0.05). نتایج الکتروکاردیوگرام شواهدی دال بر وجود ضایعات قلبی نشان نداد.

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تماس استنشاقی طولانی مدت با گرد و غبار ریشه لیکوریس با افزایش معنی دار شیوع علائمی نظیر سردرد و سرگیجه ولتارژی و همچنین ازدیاد فشارخون شریان و هیپوکالیمی همراه است. هرچند که تغییرات مزبور هیچ یک به حد پاتولوژیک نمی رسد. علاوه بر آن نتایج مؤید این موضوع است که تماس با این ماده سبب ایجاد ترومبوسیتوپنی خفیف می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها