• بررسی تأثیر مصرف آب انار بر پارامترهای اسپرم و پتانسیل باروری در موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 704
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: باروری یک اسپرم به پارامترهای مختلفی نظیر تعداد، تحرک و مرفولوژی آن بستگی دارد که عوامل متعددی بر آن اثر می گذارند. رادیکال های آزاد از جمله این عوامل به شمار می آیند. عناصری همچون ویتامین c, e و پلی فنول خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. با توجه به ضعف مایع سمن در دفاع آنتی اکسیدانی و وجود مقادیر قابل توجهی از ترکیبات فوق در آب انار، این مطالعه با هدف تعیین اثر مصرف آب انار بر پارامترهای اسپرم و پتانسیل باروری در موش صورت گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه تجربی، تعداد 20 رأس موش نر بالغ به روش تصادفی انتخاب و با هدف بررسی تغییرات تعداد، تحرک (تعداد اسپرم های پیشرونده، غیر پیشرونده و بی تحرک)، مورفولوژی (شکل و اندازه طبیعی) و پتانسیل باروری اسپرم بدنبال مصرف آب انار با غلظت 20 درصد، در دو گروه 10 تایی تقسیم بندی شدند. نتایج با آزمون آماری من ویتنی با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: مصرف آب انار به طور معنی داری تعداد کل اسپرم در گروه مورد (13.6±49.7) را نسبت به گروه شاهد (15.1±34.2) افزایش داد(p<0.05). همچنین درصد اسپرم های غیر پیشرونده در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کاهش معنیداری داشت (p=0.014). مورفولوژی اسپرم ها (p=0.001) و همچنین تعداد موالید زنده موش های ماده هم قفس با موش های نر مورد مطالعه نیز در دو گروه مورد بررسی تفاوت معنی داری را نشان داد (p<0.007).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد مصرف آب انار در بهبود وضعیت پارامترهای اسپرم مؤثر است. بنابراین تجویز آن با توجه به گیاهی بودن آن، جهت بهبود وضعیت اسپرم مردان نابارور پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها