• بررسی آلودگی انگلی سبزیجات مصرفی شهر کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 600
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آلودگی انگلی از طرق مختلف به سلامت انسان آسیب می رساند. یکی از این راه ها ایجاد سوء تغذیه است. هدف این مطالعه پی بردن به وضعیت و نوع آلودگی انگلی سبزیجات خوراکی مصرفی در شهر کرمان و ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل آلودگی و در نهایت ارتقاء سطح بهداشت عمومی منطقه است.

    روش کار: بررسی در نیمه اول سال 86 انجام شده و از نوع توصیفی - تحلیلی می باشد. نمونه های سبزی از 30 مغازه از 70 مغازه سبزی فروشی شهر کرمان جمع آوری و از نظر وجود آلودگی انگلی با روش رسوبی و با کمک سانتریفوژ مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. تعداد کل نمونه ها 135 مورد می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و برای تعیین ارتباط بین نوع سبزی و نوع انگل، آزمون x2 مورد استفاده قرار گرفت.

    نتایج: بر اساس نتایج حاصله، آلودگی سبزیجات مختلف به تخم هیمنولیپیس 8.88%، تخم دیکروسلیم 5.18%، تخم تریکوسفال 4.44%، تخم آسکاریس و تخم تنیا هر کدام 3.7%، تخم تریکوسترونژیلوس 2.96% و کیست ژیاردیا 0.74% می باشد. در مجموع 29.6% سبزیجات آلوده به انگل بودند. در این مطالعه پیازچه بیشترین میزان آلودگی و ریحان و تربچه کمترین میزان آلودگی را به خود اختصاص دادند.

    نتیجه گیری: مقایسه درصد آلودگی سبزیجات شهر کرمان در مقایسه با شهرهای دیگر نشان می دهد که درصد آلودگی شهرهای یاسوج، تهران و همدان از کرمان بیشتر و درصد آلودگی شهرهای یزد، اهواز، اصفهان و کرمانشاه از کرمان کمتر است. توصیه می شود که برای ارتقاء بهداشت عمومی منطقه در این ارتباط با بالا بردن سطح آگاهی مردم، فرهنگ ضدعفونی مناسب سبزیجات و عدم استفاده از کودهای حیوانی را در مزارع گسترش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها