• مقایسه ی تأثیر روش حساسیت زدایی توأم با حرکات چشم و پردازش مجدد (emdr) با درمان شناختی-رفتاری (cbt) در درمان اختلال استرس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 559
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به ماهیت علامت محور بودن درمان دارویی، از روش های درمانی حساسیت زدایی توأم با حرکات چشم و پردازش مجدد (emdr) و شناختی- رفتاری (cbt) در درمان اختلال استرس پس از ضربه (ptsd) استفاده می شود. هدف این مطالعه بررسی تفاوت تأثیر دو روش درمانیcbt, emdr  در اختلال استرس است.

    روش بررسی: در این مطالعه مورد شاهدی 51 رزمنده مبتلا به  ptsdبستری در بیمارستان ایثار اردبیل یا ساکن در شهر اردبیل به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. روش مطالعه، آزمایشی گسترش یافته و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون-پس آزمون چند گروهی بود. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون خاطره های آزاردهنده، مقیاس برآشفتگی ذهنی، مقیاس شناخت واره های مثبت و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی بود.

    یافته ها: روش های درمانیcbt, emdr  باعث کاهش معنی داری در متغیرهای خاطره های آزاردهنده، اضطراب و افسردگی و برآشفتگی ذهنی شد و میزان اعتماد به شناخت واره ی مثبت به طور معنی داری افزایش یافت. روش درمانی emdr در مقایسه با cbt در کاهش علایم ptsd رزمندگان ایرانی مؤثرتر بود، با این وجود هر دو روش در کاهش علایم این اختلال مؤثر بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به اثر درمانیcbt, emdr  در درمان ptsd، پیشنهاد می شود به منظور پیشگیری و کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه جنگ در رزمندگان ایرانی از روش های درمانی فوق در مراکز درمانی استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها