• اثر تکرار میزان تحریک صوتی بر دو شکل موج v ,i پاسخ شنوایی ساقه مغزی (baep) در افراد عادی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 511
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    سابقه و هدف: دامنه هر یک از شکل موج های  (i-v)پاسخ شنوایی ساقه مغز در زمان ثبت با تکرار میزان تحریک 5pps خیلی کوتاه است که با افزایش این میزان تحریک می توان امکان دستیابی به امواج شفافتر نسبت به ثبت آنها در میزان تحریک کمتر را تضمین کرد. افزایش تکرار میزان تحریک ساقه شنوایی مغز از یک طرف، امکان ارائه پاسخ سریعتر را فراهم می آورد و از طرف دیگر زمینه تفسیر آن دسته از اختلالاتی که با میزان تحریک کمتر ساقه شنوایی مغز امکان پذیر نیست، مهیا می سازد. لذا این مطالعه به منظور دستیابی به اطلاعات جامعتر در اثر تکرار میزان تحریک های صوتی بر پاسخ ساقه شنوایی مغز بر حسب سن و جنس انجام گرفت.
     
     

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی مقدار تاثیر تکرار هر یک از میزان تحریک های 100 pps, 50 pps, 20 pps, 10 pps ,5 pps بر زمان وقوع دو شکل موج v ,i و اختلاف فواصل بین آنها (i-v) بر حسب افزایش سن در دو جنس زن و مرد با انتخاب 63 زن و مرد سالم در سنین مختلف، و با استفاده از 3 الکترود ثبت شد.

    یافته ها: با افزایش سن در هر دو جنس، زمان وقوع هر یک از شکل موج های v ,i و اختلاف فاصله بین آنها (i-v) نیز افزایش یافت. زمان وقوع هر یک از شکل موج ها و اختلاف بین آنها در زنان نسبت به مردان کمتر بود. افزایش تکرار میزان تحریک بر نقاط مختلف مسیر شنوایی تا ساقه مغز از 5 pps به100 pps  منجر به افزایش زمان وقوع شکل موج ها و اختلاف بین آنها در همه سنین و هر دو جنس شد.

    نتیجه گیری: میزان تغییر زمان وقوع شکل موج ها v ,i در دو گروه سنی هر دو جنس با افزایش تکرار میزان تحریک از 50 pps به 100 pps بیشتر و این تغییر زمان در 50 pps چشمگیرتر است. همچنین این تغییرات در شکل موج v نسبت به شکل موج i در سنین مختلف هر دو جنس قابل ملاحظه است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها