• طراحی برنامه نرم افزاری مش دیاگرام و محاسبه معیارهای سفالومتریک طبیعی نوجوانان ایرانی (قزوین و مشهد)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 475
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: امروزه تهیه رادیوگرافی بر اساس موقعیت طبیعی سر (nhp) توصیه می شود و معیارهای سفالومتریک طبیعی هر جامعه مختص خود آن است. یکی از روش های سریع و دقیق تحلیل سفالومتریک، استفاده از نرم افزارهاست.هدف: مطالعه به منظور طراحی برنامه رایانه ای تحلیل مش دیاگرام و تهیه معیارهای طبیعی نوجوانان ایرانی در دو شهر مشهد و قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: دراین مطالعه برنامه تحلیل مش با استفاده از نرم افزارvisual c++  و تحت windows xp با استفاده از بانک اطلاعاتی  my-sqlطراحی شد. سپس 37 سفالومتری از افراد دارای اکلوژن طبیعی شهر قزوین (21 دختر و 16 پسر) و 65 سفالومتری از افراد دارای اکلوژن طبیعی شهر مشهد (32 دختر و 33 پسر) که بین سنین 11 تا 13 سال قرار داشتند و به روش nhp انتخاب شده بودند، اسکن شده و وارد نرم افزار شدند. نمودار مش بنا به تعریف موریس برای هر نمونه ترسیم شد. با استفاده از میانگین نقاط، 4 مش طبیعی به تفکیک جنسی در هر شهر ترسیم و انحراف معیار میانگین ها به صورت بیضی نشان داده شد. با استفاده از آزمون تی به تفکیک جنس، مشخصات عمودی و افقی 34 معیار در دو شهر مقایسه شدند.

    یافته ها: در 38 اندازه از مجموع 68 اندازه، شامل 17 عرض و 21 ارتفاع در بین دختران دو شهر اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (p<0.05). در 20 اندازه از مجموع 68 اندازه، شامل 8 عرض و 12 ارتفاع در پسران دو شهر اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: علاوه برجنس، سن، اندازه طول قاعده قدامی جمجمه (sella-nasion, sn) و ارتفاع ناحیه فوقانی قدامی صورت  (nasion-anterior nasal spine, n-ans)باید قومیت بیمار نیز جهت ارزیابی ناهنجاری دندانی- فکی مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها