• نظر دانشجویان پزشکی مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی نسبت به آینده شغلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 892
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: نگرش دانشجویان به آینده شغلی یکی از عوامل موثر بر کیفیت آموزش است و عوامل مختلفی می تواند بر نگرش انسان نسبت به آینده شغلی اثر بگذارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین نظرات داشجویان مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی نسبت به آینده شغلی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی تمام دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 80-79 دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. تعداد 339 دانشجو با پر کردن پرسشنامه در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: 87% دانشجویان مایل به ادامه تحصیل در دوره های تخصصی بودند. اکثر دانشجویان ارضای روحی-روانی را به عنوان مهم ترین عامل انتخاب حرفه پزشکی ذکر کرده بودند. از نظر جایگاه علمی، اجتماعی و اقتصادی به ترتیب 43%، 17.7% و 5.3% دانشجویان این رشته را خیلی خوب ارزیابی کرده بودند. بین مقطع تحصیلای و امتیازی که به رشته پزشکی از 10 تا 1 نسبت به سایر مشاغل داده بودند ارتباط معنی دار وجود داشت و دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی بالاترین امتیاز (9) را داده بودند (p<0.001). بین مقطع تحصیلی و نگرش کنونی دانشجویان به این رشته نسبت به ابتدای ورود ارتباط معنی دار وجود داشت و دانشجویان مقطع کارآموزی نگرش منفی تری نسبت به سایر مقاطع داشتند (p<0.001).

    نتیجه گیری: هرچه مقطع تحصیلی دانشجویان بالاتر می رود، نگرش آنها نسبت به آینده شغلی منفی تر می شود و شاید بتوان چنین نتیجه گیری کرد که اغلب دانشجویان علی رغم به رشته پزشکی، معتقدند که این رشته تامین کننده رفاه اقتصادی آنان نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم