• بررسی ارتباط شواهد الکتروکاردیوگرافیک سکته قلبی در والدین با عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر در فرزندان آنها: مطالعه قند و لیپید تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 492
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: در این بررسی، فرزندان والدین دارای شواهدی از سکته قلبی (mi) در ecg بر طبق معیارهای مینه سوتا، با فرزندان خانواده هایی که فاقد هر گونه شواهدی از سکته قلبی در ecg والدین خود بودند، از نظر عوامل خطر بیماری های غیرواگیر مقایسه شدند.

    روش بررسی: از میان 15005 شرکت کننده در مطالعه قند و لیپید تهران، در کلیه افراد بالای 30 سال ecg انجام شد. 306 فرزند 30-3 ساله ای که دارای یک یا دو والد با شواهدی از سکته قلبی در نوار قلبی خود بر اساس معیارهای مینه سوتا بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. برای انتخاب گروه کنترل، 601 نفر از فرزندان خانواده هایی که هیچ یک از پدر و مادرشان بر اساس نوار قلبی موجود و طبق معیارهای مینه سوتا دچار سکته قلبی نشده بودند، پس از انطباق با گروه هدف بر اساس سن و جنس، در نظر گرفته شدند. عوامل خطر شامل نمایه توده بدنی، فشار خون، قند خون ناشتا، کلسترول تام، ldl-c, hdl-c و تری گلیسیرید سرم مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: در مقایسه با گروه شاهد، سابقه mi در پدران و والدین به ترتیب با شیوع بالاتر اضافه وزن و چاقی (34.9% در مقابل 24.8%) و شیوع کمتر فشارخون بالا (12.2% در مقابل 18.1%) در فرزندانشان همراه بود. شیوع کمتر فشار خون بالا همچنین در فرزندان مذکری که شواهد mi در ecg پدران و یا والدین آنها رویت شد، وجود داشت. در فرزندان مونث با سابقه mi در مادرانشان، شیوع ldl-c بالا بیشتر از گروه شاهد بود (28% در مقابل (p<0.05, %10.7. نتایج این مطالعه نشان داد که بین سابقه سکته قلبی در پدران و شیوع بالاتر نمایه توده بدنی بالا در فرزندان، ارتباط معنی داری وجود دارد (p<0.05, or=1.6, %95ci:1.1-2.4).

    نتیجه گیری: در این مطالعه ارتباط معنی داری بین سابقه سکته قلبی در پدران و اضافه وزن و چاقی در فرزندان آنها یافت شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها