• بررسی فراوانی سندرم روده تحریک پذیر در بیماران با زایمان زودرس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 571
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سندرم روده تحریک پذیر (ibs) نوعی بیماری عملکردی شایع روده است که با درد شکمی و تغییر در الگوی اجابت مزاج مشخص می گردد. از طرف دیگر، زایمان زودرس در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات در امر سلامت مادر و کودک است. در برخی موارد، علل مشترکی در بیماری ibs و زایمان زودرس دیده می شود و شاید افراد مبتلا به ibs استعداد بیشتری به بروز زایمان زودرس داشته باشند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی سندرم روده تحریک پذیر در زایمان زودرس است.

    روش بررسی: در یک مطالعه مورد – شاهدی آینده نگر، 150 بیمار مبتلا به زایمان زودرس (گروه مورد) با 150 زن با زایمان ترم (گروه شاهد) از نظر وجود  ibsبا استفاده از معیارهایrome ii مورد بررسی قرار گرفتند. زیرگروه های اسهال غالب، یبوست غالب و اسهال و یبوست متناوب در هر دو گروه ارزیابی شدند.

    یافته ها: در کل بیماران، 36 مورد ibs تشخیص داده شد که 22 (14.7%) نفرشان در گروه مورد و 14 (9.3%) نفر در گروه شاهد بودند .(ns) فرم اسهال غالب در سه بیمار تشخیص داده شد که همگی در گروه مورد قرار داشتند .(ns) فرم یبوست غالب در 11 بیمار مشاهده گردید که 9 بیمار در گروه مورد بودند.(p=0.03)

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که در گروه دچار زایمان زودرس نسبت به زایمان ترم موارد ابتلا به  ibs بیشتر است، اما تنها در ibs فرم یبوست غالب این تفاوت معنی دار بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها