• اثر سترون سازی با گاز اکسید اتیلن بر خواص القای استخوان سازی پودر دمینرالیزه استخوان آلوگرافت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 772
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: یکی از روش های سترونسازی استخوان های آلوگرافت، جهت کاهش خطر انتقال بیماری های عفونی، استفاده از گاز اکسید اتیلن می باشد. این مطالعه به منظور بررسی اثرات این گاز بر خواص القای استخوان سازی پودر استخوان دمینرالیزه انجام شده است.

    مواد و روش ها: این تحقیق به روش تجربی و در مدل حیوانی انجام شد. پودر استخوان دمینرالیزه سترون شده با گاز اکسید اتیلن به عنوان گروه مورد بررسی و پودر استخوان دمینرالیزه تهیه شده به روش آسپتیک به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. 30 میلی گرم پودر استخوان از هر گروه به صورت مجزا در عضلات کنار مهره ای چپ و راست 18 موش صحرایی  (rat)کاشته شدند و پس از 4 هفته نمونه های پیوند شده همراه با حاشیه 0.5 سانتیمتر برداشت شده، قابلیت تحریک استخوان سازی در دو گروه با بررسی هیستوپاتولوژیک مقایسه گردید.

    نتایج: در بررسی نمونه های شاهد به جز یک مورد در بقیه نمونه ها (94.4 درصد) شواهدی از تشکیل بافت جدید استخوانی مشاهده شد که این تغییرات در گروه مورد بررسی در 14 نمونه (77.7 درصد) مشاهده شد. این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. تشکیل سلول های استخوان ساز در گروه شاهد 88.8 درصد و در گروه مورد بررسی 50 درصد بود(p>0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد استفاده از گاز اکسید اتیلن در دمای 42 درجه سانتی گراد جهت سترون سازی نهایی پودر استخوان دمینرالیزه، تاثیر عمده ای بر خواص القای استخوان سازی آن ندارد. بنابراین استفاده از روش سترون سازی نهایی با گاز اکسید اتیلن اگرچه مطلوب نیست ولی مناسب به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها