• بررسی اپیدمیولوژی بیماران مبتلابه هیپوتیروئیدی در استان گیلان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 692
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: هیپوتیروئیدی سندرمی بالینی است که در اثر کمبود تولید هورمون های تیروئیدی بوجود می آید و شیوع آن در مناطق باید کافی و کمبود ید به ترتیب 8-1% و 20-10% می باشد. از آنجایی که وضعیت مبتلایان به این بیماری در منطقه گیلان نامشخص است، این مطالعه در جهت ارزیابی اپیدمیولوژی آن طی ده سال در این منطقه انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه گذشته نگر، اطلاعات دموگرافیک بیمارانی را که طی 10 سال گذشته با علایم و نشانه های هیپوتیروئیدی به کلینیک تخصصی غدد درون ریز مراجعه کرده بودند و تشخیص آنها به روشelisa  تایید شده بود، جمع آوری گردید و با نرم افزار spss آنالیز شد.

    یافته ها: از 407 بیمار هیپوتیروئیدی 84 درصد زن و 16 درصد مرد بودند (نسبت زن به مرد 5.4 به 1). میانگین سنی زنان و مردان به ترتیب 14.8±37.9 و 17±39.5 سال بود. بیماری هاشیموتو شایع ترین علت بیماری بود. شایع ترین علایم و نشانه های بیماری خستگی و ضعف بود و تقریباً اکثر بیماران مبتلا به گواتر درجه 1 تا 3 بودند.

    نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج این مطالعه نشان می دهد که هیپوتیروئیدی در دهه چهارم و پنجم زندگی در خانم ها شایعتر است. نشانه ها و علایم و عوارض بیماری باید برای جامعه توضیح داده شود و تست های تیروئیدی در گروه های در معرض خطر انجام گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها