• مقایسه عود ناحیه ای، متاستاز و میزان بقاء بین دو روش جراحی در درمان مرحله های ii, i بالینی سرطان پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 610
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: در درمان سرطان پستان در مرحله های ii, i بالینی، دو روش جراحی حفظ پستان (bcs) و برداشتن کامل یا ماستکتومی رادیکال تعدیل شده (mrm) مطرح است. هدف این مطالعه، مقایسه دو روش فوق از جنبه های مختلف بود.

    مواد و روش ها: در مطالعه ای توصیفی، تحلیلی و مقطعی، پرونده 242 زن مبتلا به سرطان پستان در مرحله های ii, i به صورت رتروگراد مطالعه شد. آنها تحت دو نوع عمل جراحی mrm, bcs قرار گرفته بودند. پیگیری بیماران با ویزیت مجدد یا با تماس تلفنی انجام گرفت و عود ناحیه ای، متاستاز و میزان بقا مشخص شد. ضمن تعیین فراوانی و میانگین یافته ها، میزان بقاء با استفاده از جدول زندگی و منحنی های کاپلان-مایر و آزمون رگرسیون کاکس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در 109 بیمار (45%) جراحی bcs و در 133 بیمار (55%) جراحی mrm انجام شده بود. میانگین سنی بیماران در 47.2±10.4 bcs سال و در 49.4±11.8 mrm سال بود(p=0.5) . عود ناحیه ای در mrm, bcs به ترتیب (p=0.8) 3.2, 2.8 و میزان بقا در 1 سال در هر دو 100% و بعد از 3 سال به ترتیب 93 و 94% بود و تفاوت معنی داری نداشت. متاستاز در گروه 7.3% bcs و نسبت به گروه (%18) mrm کمتر بود و اختلاف معنی داری داشت (p=0.01).

    نتیجه گیری: روش bcs باعث افزایش عود ناحیه ای و متاستاز و کاهش میزان بقاء نمی شود. لذا در صورت تمایل بیمار و دسترسی به امکانات، با توجه به تاثیرات زیبایی می تواند بدون نگرانی استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها