• سرواپیدمیولوژی هپاتیت e در زنان سنین باروری گرگان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 586
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ویروس هپاتیت (hev) e از طریق مدفوعی دهانی منتشر می شود و می تواند موجب مرگ و میری در حدود 20 درصد در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه سوم گردد. هدف از انجام این مطالعه بررسی سرواپیدمیولوژی هپاتیت e در زنان سنین باروری شهرستان گرگان بوده است.

    مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی 1200 نفر خانم در محدو ده سنی 45-17 سال که در طی سال 1387 به آزمایشگاه ها و مراکز بهداشتی درمانی گرگان مراجعه کرده بودند به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. متغیرهای فردی در فرم جمع آوری اطلاعات وارد شد. بررسی آنتی بادی علیه hev به روش الیزا با استفاده از کیت diapro روی نمونه ها انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss-13 و آزمون های x2 و فیشر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین سنی جمعیت مورد مطالعه 27.4±6.3 سال بود، از 1200 نفر افراد مورد مطالعه ، 76 نفر (%6.3) از نظر آنتی بادی علیه hev مثبت بودند. سن و قومیت ارتباط معناداری با وجود آنتی بادی ضد hev داشتند (p<0.001). اما سایر متغیرها ارتباط معنی داری با وجود آنتی بادی علیه hev نشان ندادند.

    نتیجه گیری: با توجه به فراوانی نسبی به دست آمده در این مطالعه انجام مطالعات بیشتر به ویژه در زنان باردار منطقه پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها