• بررسی میزان اضطراب کامپیوتر در اعضای هیات علمی و مدیران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 430
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کامپیوتر و نفوذ گسترده ی آن در دنیای امروز باعث شده که هر کسی به نحوی با این تکنولوژی درگیر شده و با آن سر و کار داشته باشد. این تقاضای فزاینده به کامپیوتر برای بسیاری از افراد با اضطراب و استرس همراه است. اضطراب کامپیوتر، نوع خاصی از اضطراب است که معمولاً در یک موقعیت خاص رخ می دهد و افرادی که مبتلا به اضطراب کامپیوتر هستند ممکن است ترسی از ناآشنایی، احساس ناکامی، خجالت و شرم، شکست و یأس و ناامیدی را تجربه کنند. هدف این پژوهش بررسی میزان اضطراب کامپیوتر در اعضای هیات علمی و مدیران است.

    روش تحقیق: در تحقیق حاضر از روش توصیفی استفاده شده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی و مدیران دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی استان مازندران هستند. از بین جامعه آماری، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه از روی حجم جامعه یا جدول کرجسی و مورگان، تعداد 200 نفر به شیوۀ نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده به عمل آمد.

    یافته ها: نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد بین جنسیت و میزان اضطراب کامپیوتر ارتباط وجود دارد (t=2.543, p<0.05) ولی بین میزان اضطراب کامپیوتر با تجربه کامپیوتر ارتباط وجود ندارد (t=0.525, p>0.05). همچنین بین میزان اضطراب کامپیوتر با تحصیلات (t=2.776, p<0.05) و با سابقه شغل (t=2.279, p<0.05) ارتباط وجود دارد. ولی بین میزان اضطراب کامپیوتر با نوع شغل ارتباط وجود ندارد (t=0.179, p>0.05).

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های تحقیق نتیجه می گیریم که میان اضطراب کامپیوتر و برخی ویژگیهای جمعیت شناختی نظیر جنسیت، تحصیلات و نوع شغل اعضای هیأت علمی و مدیران دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی مازندران، ارتباط معنی داری وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها