• جداسازی، القای تمایز عصبی و گلیال و بررسی بیان پنج ژن خود بازسازی در سلولهای بنیادی عصبی مغز موشهای بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 465
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: جداسازی، القاء تمایز عصبی و گلیال و بررسی بیان ژنهای خود بازسازی sox-9, hoxb-4, zfx, bmi-1, nucleostermin در سلولهای بنیادی عصبی مغز موشهای بالغ

    مواد و روشها: تحقیق حاضر یک مطالعه تجربی است. به طور خلاصه، برای جدا سازی سلولهای بنیادی عصبی از مغز موش، بخشی از ناحیه دور بطنی مغز موشهای بالغ جداسازی و قطعه قطعه شد. سپس از محلولهای آنزیمی حاوی هیالورونیداز و تریپسین برای هضم بافتی و خارج ساختن سلولهای بنیادی عصبی استفاده شد و سلولهای به دست آمده در محیط حاوی فاکتورهای رشد bfgf, egf کشت داده شدند. پس از یک هفته نوروسفیرهای اولیه به صورت معلق در محیط کشت ظاهر شدند که پس از انتقال به دیشهای آغشته به پلی-ال-ارنیتین، به سلولهای نوروگلیال و عصبی تمایز پیدا کردند. سلولهای تمایز نیافته و تمایز یافته تحت ارزیابیهای مورفولوژیک، ایمونوسیتوشیمی و مولکولی قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج مشاهدات مختلف به عمل آمده در این پژوهش نشان داد که سلولهای جدا سازی شده از ناحیه دور بطنی شاخ قدامی مغز موشهای بالغ در محیط کشت حاوی فاکتورهای رشد (basic fibroolast growth factor) bfgf, (epidermal growth factor) egf تکثیر شده و در دیشهای آغشته به پلی-ال- ارنیتین و محیط کشت حاوی یک درصد سرم جنین گاوی به سلولهای عصبی و گلیال تمایز پیدا می کنند. بررسیهای ایمونوسیتوشیمی برای ژن های o4, map2, gfap صحت انجام این تمایز را نشان داد.  همچنین بیان ژنهای sox-9, hoxb-4, zfx, bmi-1, nucleostemin در سلولهای بنیادی عصبی نشان داده شد.

    نتیجه گیری: از این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مغز موشهای بالغ حاوی رده ای از سلولهای بنیادی است که این سلولها قادرند به سلولهای عصبی و گلیال تمایز پیدا کنند و بیان ژنهای sox-9, bmi-1, nucleostemin در سلولهای جداسازی شده، تاییدی بر ماهیت بنیادی این سلولها بود. همچنین مطالعه حاضر اولین گزارش مبنی بر بیان ژنهای مسئول خود بازسازی hoxb-4, zfx در سلولهای بنیادی عصبی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها