• الگوی انحصاری تغذیه با شیر مادر در نوزادان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 477
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: یکی از هدف های رسیدن به جامعه سالم تا سال 2010، دستیابی به میزان تا 75% تغذیه با شیر مادر است. شیر مادر به عنوان بهترین شیر برای نوزادان توصیه می شود و شواهد گسترده ای مبنی بر اثر محافظت کنندگی شیر مادر در برابر بیماری های مختلف وجود دارد.

    هدف: تعیین الگوی انحصاری تغذیه با شیر مادر و برخی عوامل موثر بر آن در مادران شهر اراک.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه مقطعی-تحلیلی بر 352 نفر از مادرانی که نوزادان 12-6 ماهه داشتند با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه حضوری، داده ها جمع آوری شد و ضمن محاسبه شیوع تغذیه انحصاری، با استفاده از آزمون های کای اسکوئر و استقلال دو گروه و رگرسیون به تحلیل روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته شد و مهم ترین عوامل موثر بر تغذیه انحصاری تا شش ماهگی تعیین شد.

    نتایج: شیوع تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی 41.5% بدست آمد. مهم ترین عوامل استفاده نکردن از آب قند و پستانک، شیردهی بر اساس تقاضای نوزاد، حاملگی خواسته، زایمان طبیعی و چندزا بودن مادر بودند (p<0.05). اما ارتباط معنی دار با سن مادر، تحصیلات و شغل مادر، درآمد خانواده، استفاده از آغوز در شیردهی و همچنین آموزش لازم برای شیردهی در دوره بارداری بدست نیامد (p>0.05).

    نتیجه گیری: شروع شیردهی فوری پس از زایمان و توجه بیشتر به مادرانی که بارداری ناخواسته و زایمان سزارین داشته اند علاوه بر آموزش علمی و موثر در طی بارداری و قبل از ترخیص، در خصوص معایب استفاده از آب قند و پستانک می تواند نقش مهمی در ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها