• تاثیر زمان شروع قطره آهن در پیشگیری از آنمی فقر آهن در شیرخواران ترم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 568
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آنمی فقر آهن شایع ترین نوع آنمی در کودکان و یکی از دشواری های اصلی تامین بهداشت در جهان است. شیوع بالای آنمی فقر آهن در کودکان و ارتباط آن با اختلال رشد که در مطالعات مختلف دیده شده، ضرورت پیشگیری از آن را می رساند.

    هدف: بررسی تاثیر شیوع زودتر آهن مکمل در پیشگیری از آنمی فقر آهن در نوزادان ترم.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در شیرخواران ترم 4 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی برای واکسیناسیون که منحصرا با شیر مادر تغذیه می شدند و سابقه بستری یا بیماری زمینه ای و اختلال رشد نداشتند، انجام شد. شیرخوار در سن 4 ماهگی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه (مداخله و شاهد) تقسیم شدند. هر دو گروه از نظر جنس همسان بودند (x2(1)=1.714; p-value=0.19). در گروه مداخله از 4 ماهگی آهن مکمل 2 mg/kg تجویز شد. هر دو گروه شیرخوار در 6 ماهگی از نظر آنمی فقر آهن بررسی شدند. نتایج آزمایش های درخواستی ضمیمه پرسشنامه شد. پس از ورود اطلاعات به نرم افزار spss13، برای سنجش طبیعی بودن نمونه ها از نظر آماری از آزمون کلوموگروف و اسمیرنف و برای مقایسه اندکس های خونی از آزمون آماری –t استیودنت برای نمونه های مستقل و برای مقایسه بروز آنمی فقر آهن در دو گروه مداخله و شاهد از آزمون آماری کای اسکوئر و شاخص آماری خطر نسبی (rr) استفاده شد. سطح معنی دار بودن 0.05 در نظر گرفته شد.

    نتایج: میزان خطر نسبی ابتلای به آنمی فقر آهن در گروه مداخله 0.34 برابر گروه شاهد بود که نشان دهنده اثر پیشگیری کننده قطره آهن در گروه مداخله بوده است. [rr=0.333, ci 95% forrr(0.179, 0.620)]. اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: شروع زودتر قطره آهن در نوزادان ترم نسبت به برنامه بهداشتی وزارتخانه ای تاثیر مثبت بر پیشگیری از آنمی فقر آهن و بهبود شاخص های خونی دارد. بنابراین، تجدید نظر در تعیین زمان قطره آهن در نوزادان توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم